מאת: צחי
16:14 | 11/18/2004

"אזמרך בלאומים- הסברה יהודית.." האומנם?!


כן כן, ככתוב בכותרת האתר- "הסברה יהודית לציבור הדתי לאומי". בהתחלה מאוד שמחתי, סוף סוף אפשר לנהל בצורה אנטלקטואלית ויפה דיאלוגים עם הציבור החרדי, דבר שכ"כ חסר לנו (הדתיים) לעומת פרוייקטים מרובים של גשר עם הציבור החילוני.
אך השמחה הזאת לא נמשכה זמן רב, התחלתי לעיין בפורומים השונים ומה שמצאתי זה רק שנאה, השמצות ותיעוב כלפי הציבור שלי, כלפי המנהיגים שלי והגרוע מכל, כלפי הרבנים שלי!
איך אתם חושבים שתוכלו להשפיע על מישהו בצורה מחפירה שכזאת?!
איך חשבתם בכלל שמישהו יגיב באופן חיובי לגישה שלילית של ריחוק ופערים שאיתה אתם מגיעים להדברות?!
כשלימדו אותי איך לדבר לחילוני כדי שיתעניין במה שיש לתורה להציע, הכלל הכי חשוב היה ל-א-ה-ו-ב, לבוא בגישה של אחדות וקירוב לבבות אמיתי ולא צבוע כמו מה שראיתי כאן!
יש דבר אחד שאתם חייבים להבין, הגישה של הרב אמנון יצחק שכבודו במקומו מונח ואני מאוד מעריך אותו על פועלו בקרב "שומרי מסורת" וחילונים בעיקר ספרדים(- לא קשור לגזענות, רק ציון עובדה), לא עובדת על הציבור שלנו, אנחנו לא מתקפלים מהפחדות ושנאה, להיפך, אם תרצו להשפיע עלינו תצטרכו להגיע להדברות מנומסת והגיונית נטולת סטיגמות, השמצות, גינויים ושנאה...

בתקווה שתקלטו את המסר
צחי.
10:07 | 11/21/2004

קודם כל תראה את התגובות של הרבנים שלך...


בתגובה ל: "אזמרך בלאומים- הסברה יהודית.." האומנם?! לכל מי שהעז לתמוך בהסכמי אוסלו (כמו למשל הרב אבינר שכתב שמי שתמך בהסכמי אוסלו צריך לשבת מאחורי סורג ובריח) ואח"כ תעשה את עצמך נעלב אצלנו באתר. הרבנים שלך יודעים היטב להשמיץ את כל מי שרק נראה להם, רק שלא תמצא זאת כלפי החילונים כי אותם הם מעריצים ומנסים ככל שביכולתם להידמות אליהם ולמצוא חן בעיניהם עד כדי חבירותו של הרצי"ה קוק ב"ליגה נגד כפיה דתית". אבל תחפש מקומות של התיחסות לחרדים ואז תראה מי הם מסולקי הדעת שמעזים לקרוא לכל גדולי ישראל "צדיקים שאינם מאמינים" (עפ"ל)
או להגיד בפיהם דברים כמו "חייבים להציל אנשים מהדעות שלהם"...
ואז תחשוב טוב טוב אם הם ראויים בכלל לתואר רבנים ואם תמשיך לחשוב שכן אז באמת תהיה לך סיבה טובה לבכות..
אם יש לך השגות על הביקורת כלפי רבניך (שכתביהם מלאים בהשמצות כלפי גדולי ישראל שרבניך לא זכו למשש את העפר שתחת רגליהם) אתה מוזמן לומר אותן. ותתפלא.. המהדורה הראשונה של "דת הציונות" נמכרה תוך זמן קצר מאד ב"ה והשפיעה רבות הן על אנשים מהצבור הדתי לאומי והן על בעלי תשובה , והן על פתאים כאלו שכל מי שמדינת ישראל נתנה לו תואר רב הופך אצלם לגדול בתורה שצריכים להיזהר בכבודו גם אם הוא מחטיא הרבים באופן היותר חמור, ומבזה את גדולי ישראל ומתעלם מהם.

בברכה,יואל.
מאת: רן
23:21 | 11/18/2004

צחי יש לי שאלה אליך...


בתגובה ל: "אזמרך בלאומים- הסברה יהודית.." האומנם?! מדוע יש כל כך הרבה צרות לעם היהודי? מדוע ילדים נהרגים? מדוע יש תאונות דרכים רבות כל-כך? מדוע יש פיגועים נוראיים? איך הקב"ה חושב שהוא יכול להשפיע עלינו בצורה מחפירה כזו?! איך הוא חושב שמישהו יגיב באופן חיובי לדברים כאלה?!? ככה הוא רוצה שנאהב אותו??

האמת כואבת צחי, ככה זה. אבל לצאת בהאשמות חמורות כל-כך ולדבר על צביעות זאת קצת חוצפה מצידך. הקירוב חילוניים שאתה מדבר אליו הוא לא קרוב לאמת. והאמת היא שהקירוב חילונים שאתה מדבר עליו הוא יותר קירוב אליהם מאשר קירוב החילונים אליכם (מה שקרוי ביהדות "התחנפות לרשע").

אתה צודק שקירוב צריך להעשות באהבה ובנימוס ובדרך ארץ. ונכון, לא תמיד מצליחים לבצע דיון רציני בלי לריב ובלי לפגוע. אבל זה בא משני הצדדים ולא כמו שאתה מנסה להראות כאילו רק ה"צד החרדי" הוא זה שפוגע. אתה מנסה להיות דרמטי ולהפוך את הדיון הזה למריבה בין חרדים לדתיים לאומיים. אבל זה כלל לא כך. אני למשל לא חרדי בכלל. גם לא קרוב לזה. אין לי שום שינאה לציבור הדתי לאומי אבל יש בי הרבה דאגה לעתיד של מה שקורה כאן. אי אפשר במצב הקשה הזה לשבת בשילוב ידיים ולנהל את הדיון בניחותא. אין זמן ומיום ליום המצב קשה יותר ויותר, ולפי איך שזה ניראה, אין שום סיכוי לשיפור כל עוד אנשים חיים בדימיונות. כל עוד אנשים חיים בשקר בדמיון שזו האמת.

בדור כל-כך מבולבל אל לנו לסמוך על כל בעל זקן שקורא לעצמו רב (ומבלבל אחרים). יש לנו ברוך השם גדולי דור שמכוונים אותנו אל האמת גם במצבים קשים. התעלמות מהם תגרום לנו ללמוד דברים דרך ניסוי וטעייה. רק שלצערי הרב גם דרך הניסוי והטעייה לא ממש עובדת ועם ישראל לא לומד לקח. אסון אחרי אסון, מלחמה אחרי מלחמה וממשיכים להתעלם, ממשיכים לחיות בדימיונות וממשיכים להתעלם מהאמת במקרה הטוב ובמקרה הגרוע להפוך את השקר לאמת ואת האמת לשקר. חבל.

אני מציע שבמקום להיות "ריגשי" יותר מדי (וגם זה נעשה בצביעות, כי לא ראיתי שמישהו קפץ כשביזו כאן את הרב עובדיה יוסף או את הרב שך) - תתחיל לחשוב ברצינות על הדברים, בצורה בוגרת יותר ולא לשחק את הילד הקטן, המסכן והפגוע.

שבת שלום.
מאת: צחי
00:57 | 11/19/2004

ואני עוד חשבתי שיש עם מי לדבר...


בתגובה ל: צחי יש לי שאלה אליך... ראשית שיהיה ברור, עוד לא נכנסתי בכלל לשום דיון או דיאלוג בנושא דתיים-חרדים אלא בינתיים רק מזדעק על הדרך שבה מתנהלים כאן העניינים.

יש לי הרבה מה לענות לך ידידי, אנסה לעשות זאת באופן מסודר:

1. עם כל הכבוד אתה עדיין לא הקב"ה, אתה לא יכול לבוא אלי מלמעלה ולהגיד לי "בזה ובזה אתה טועה" כי ככה אתה חושב ולהכפיש את כל מה שאני מאמין בו בלי לתת הסברים כדיאלוג משותף ונורמלי, כשאתה רוצה להשפיע על מישהו אתה צריך לרדת אליו (בהנחה שאתה זה שלמעלה ואני למטה) ולהרים אותו איתך כנמשל במשל ההינדיק ובן המלך של ר' נחמן מברסלב. זה שאתה זורק סיסמאות לאויר כמו "האמת כואבת" לא גורם לי לשום דבר חוץ מלשאול "מה כואב לי בדיוק?".

2. מאיפה אתה יודע כמה משפיע על חילוני קירוב לבבות של פרוייקט "גשר" או של בחורי ישיבות במסגרת "מעייני הישועה" או "ראש יהודי"?! פעם השתתפת בדבר כזה??? אבל בדבר אחד אתה צודק, אנחנו באמת מתקרבים אליהם (במובן החיובי כמובן), אחד האידיאלים שגם אתה מאמין בו זה אחדות עם ישראל וזאת הדרך הטובה ביותר להגיע לגאולה השלמה במהרה בימינו אמן, בניגוד לדרך שאני רואה בפורום הזה שרק יוצרת פילוג ושנאה. צריך להתקרב לאחר כדי שיתקרב אליך בחזרה, אתה לא יכול לצפות ממשהו שמדבר איתך בגובה העיניים רק לקבל את הערכים שלך ומצד שני לזלזל בערכים שלו!
אם אתה מקשר חילוני למושג "התחנפות לרשע", תסלח לי מאוד אבל יש לך טעות גדולה במושגי יהדות, גם הרב שלך לא יכליל ויגיד אוטומטית: "חילוני=רשע"! מטבע הדברים חילונים הם תינוקות שנשבו, נכון, יש ביניהם רשעים, אבל רשעים יש בכל ציבור, גם בשלי וגם אצל החרדים לא חסר...

3. סתרת את עצמך כ"כ הרבה פעמים!
א: בהתחלה כתבת: "אתה צודק שקירוב צריך להעשות באהבה ובנימוס ובדרך ארץ. ונכון, לא תמיד מצליחים לבצע דיון רציני בלי לריב ובלי לפגוע."
אבל בסוף, כאילו שמת פס על האמור לעיל כתבת: "תתחיל לחשוב ברצינות על הדברים, בצורה בוגרת יותר ולא לשחק את הילד הקטן, המסכן והפגוע."- איפה אתה רואה בציטוט השני "נימוס ודרך ארץ"?
ב. כתבת אח"כ "אי אפשר במצב הקשה הזה לשבת בשילוב ידיים ולנהל את הדיון בניחותא. אין זמן ומיום ליום המצב קשה יותר ויותר", אז יללא בוא נלך מכות, אין זמן חייבים למהר! נו באמת! איזו טענה זאת?! אתה חושב באמת שתוכל ככה בשניה לשנות בני אדם ועוד בשיטות מהירות של פגיעה ורמיסת ערכים?!?! ועד אחרי שהסכמת בנושא הגישה הנכונה...
ג. כתבת "בדור כל-כך מבולבל אל לנו לסמוך על כל בעל זקן שקורא לעצמו רב (ומבלבל אחרים). יש לנו ברוך השם גדולי דור שמכוונים אותנו אל האמת גם במצבים קשים".
תקן אותי אם אני טועה, אבל שוטטתי הרבה בפורום ולא זכיתי לראות זלזול ברב שך זצ"ל או ברב עובדיה שליט"א (וברור שאני מזדעק אם מישהו עשה את זה), גם אני בתגובתי הקודמת הבעתי הערכה גדולה לרב אמנון יצחק למרות שאני לא לא מסכים עם דרכו בניגוד לכמה כותבים שלא נמנעו מלהשמיץ את גדולי הדור שלנו מהסיבה שהם לא מסכימים איתם! האנשים האלה ספוגים בתורה ויראת שמיים ואסור לזלזל בהם כמו שלא תזלזל בספר תורה!!!

המטרה העיקרית שלי היא שתהיה כאן הדברות בצורה נכונה ומועילה שלא תיצור את ההפך ממה שאתה מנסה להשיג. דיאלוג הוא דבר טוב רק אם יודעים איך לעשות אותו, ואם לא הוא גרוע מאוד וגורם לקרע עמוק...!
לצערי עדיין לא התרשמתי שאתה למשל יכול לנהל כזה דיון פורה כפי שצריך בנוסף לעובדה שכל משפט שני סותר את עצמו ומלווה בציניות מרקיעת שחקים שלא ראויה לאתר שמכבד את עצמו ולא מייצגת אדם שקול וחדור ערכים שבאמת נחוש בדעתו לחדור ללב הקוראים ולשכנע את ה"טועים בדרך"...

הייתי רוצה לתקשר איתך בדרך אחרת כדי לא לכתוב בפורום הזה דברים שעלולים אולי לפגוע...

הכל בא מעומק הלב ומהרצון להידברות נכונה אמיתית ונעימה משני הצדדים.
צחי
מאת: צלפחד
14:25 | 11/21/2004

תגיד לי צחי על מה אתה מסתמך בהגדרת


בתגובה ל: ואני עוד חשבתי שיש עם מי לדבר... רשע?
מנין לך שתינוק שנשבה אינו רשע? רשע מדובר בעובר עבירות בין אם נענש עליהם בין אם לא (שלזה הנפק"מ אם הוא תינוק שנשבה) בתור התחלה ראה בתניא פ"א דברי הרוח חיים על "אל תתחבר לרשע" שו"ע חו"מ סימן לד סעיף ב' ובסמ"ע שם או"ק ג,בתשובות והנהגות ח"ד הביא דברי הגר"ח מבריסק שגם תינוק שנשבה דינו כרשע (לגבי דינים מסוימים) וכהגדרתו "אפיקורס מסכן הוא אפיקורס" ופירש אע"פ שהוא תינוק שנשבה והוא מסכן לא יצא מגדר אפיקורס לגבי הגדרת תינוק שנשבה יש מחלוקת אחרונים, על מה אתה מסתמך להגדרתך את המונח רשע?
מאת: רן
02:07 | 11/19/2004

אז כניראה שטעית...


בתגובה ל: ואני עוד חשבתי שיש עם מי לדבר... אני אגיב לדבריך לפי הסדר:

1. אני לא בא מלמעלה ואתה לא הבנת אותי. אני לא ממשיל את עצמי חלילה לקב"ה. כתבתי את הדברים כדי שתבין שאין זמן ל"ליטופים" ודיבורים עדינים שיגרמו לאנשים להמשך לאתר... אין מטרה באתר כזה שיהיו לו כמה שיותר כניסות. כמו שאתה רואה, אין כאן פירסומות... המטרה היא לעורר אנשים, ולפעמים כדי לעורר, צריך לתת סטירה. עם כל הכבוד, אתה מתעלם לגמרי (וכרגיל כמו כולם) מהדיון השלילי ומהאמירות השליליות של הצד שלך ושוב מציג את הדברים כאילו יש פה קבוצה תמימה של דתיים לאומיים שמקבלים שטיפות ומתבזים ע"י חרדים מהצד השני. אני לא יודע כמה זמן אתה מכיר את האתר, אבל כבר טחנו את הנושא הזה (ואין לי ספק שהטחינה של נושא ה"אחדות" וה"אהבת אחים" היא התחמקות מדיון רציני ועינייני בנושאים המדוברים). אין מה לעשות צחי, יש רצון לקרב אך אין שום רצון או יכולת לוותר על האמת כדי לעשות זאת. קמים כל יום אירגונים כמו "גשר". יש שלטי חוצות של "צו פיוס" וגם בטלוויזיה לא מפסיקים לשדר פירסומות של "אחדות" - אם לא שמת לב ככל שיש יותר אירגונים כאלה, כך הקרע בעם הולך וגודל. למה? כי אין לעם היהודי שום אחדות מלבד התורה הקדושה. עם ישראל לא יכול להיות מאוחד כשחלק ממנו אינו משתייך ולא רואה בעצמו חלק מהעם. לא שאני נגד התנועות האלה, אבל אני מציאותי ויודע שזה לא מה שיביא את הפתרון. נקודה. מלבד זאת, אתה מציג את הדברים שוב בצורה מעוותת כאילו הדתיים לאומיים הם אלה שמקרבים חילונים ואילו החרדים הם אלה שגורמים לשינאה. הזכרת בשלילה גם את הרב אמנון יצחק "המפחיד". בינתיים, רוב האירגונים שמקרבים חילונים לתורה (ולא את הדתיים לעולם החילוני) הם אירגונים חרדים שרואים בכך מטרה אמיתית ומקדישים את כל זמנם והונם לשם כך. ("ערכים", "הידברות", "שופר", "צוהר" ועוד...) - ולא, מטרת האירגונים האלה היא לא להיות אהובים ע"י החילונים, הם גם לא מעוניינים שחילונים יהיו חברים שלהם או יעזרו להם להגשים חזון פוליטי. המטרה היא קירובם אל התורה. לעשות פעולות משותפות של "הנוער העובד" עם "בני עקיבא" - לא יתרום כלום אם כל אחד ישאר עם דיעותיו. אין פה שום אחדות, ואתה יכול לקרוא לזה "אהבה", "קירוב" וכו' וכו'... אבל זה שקר. זה בדיוק כמו ההסכם שלום עם מצריים. כל עוד אתה לא תפריע להם (ותשאיר להם את החופש לחיות איך שבא להם) הם לא ישנאו אותך. לקרב חילוני זה לא להיות חבר שלו. זה קל....

2. שוב, אחדות ישראל זה לא חילונים ודתיים יושבים מחובקים סביב למדורה עם גיטרה וחליל (ואל תתפוס אותי באופן מילולי, זאת מטאפורה). זה צריך להיות ברור לך. אם לדעתך אחדות זה "אי-שינאה" - החלוני עושה מה שבראש שלו ואתה לא "מפריע" לו וכך יש שקט. אם זאת אחדות בעיניך, אתה בבעיה.

בקשר לפירוש הדברים שלי כאילו חילוני=רשע. אני לא אמרתי דבר כזה. אז אל תכניס לי מילים לפה. אני דיברתי שההתקרבות לחילוני ע"י כך שלא מפריע לך שהוא חילוני ואין לך שום כוונה לשנות אותו - ההתקרבות הזו נקראת חנופה, ולא כמו שאתה קורא לזה "קירוב לבבות".

אתה כותב שאני סותר את עצמי כל כך הרבה פעמים(!!) ונותן דוגמא אחת קטנה של כביכול סתירה. האם זה נימוס ודרך ארץ? אתה רוצה שנעשה תחרות מי נעלב יותר? אתה שקוע יותר מדי ברגשות מיותרים. צא מזה. ככה אי אפשר לבצע דיון עינייני. לאף אחד אין כוונה לפגוע בך, אם פגעתי אני מבקש סליחה ומצטער, אבל בוא נתקדם לדיון עינייני ורציני.

לסעיף ב' אין לי כוונה לענות. אין לי ספק שגם אתה חושב שכתבת אותו מתוך עצבים ומתוך רצון להקצין את דבריי (ולעוות אותם) - נו איפה דרך הארץ?

בקשר לזה שלא ראית הודעות המבזות את הרב שך או את הרב עובדיה יוסף זה מסיבה פשוטה שהן נמחקות אחרי "המערכת" רואה אותן. בכל מקרה, עד היום לא ראיתי אפילו "זעקה" אחת מאנשים שאני בטוח שראו את ההודעות לפני שהן נימחקו וזה לא ממש הזיז להם.

כתבת "גדולי הדור שלנו" לקראת סוף המכתב שלך וכאן מתחילה הבעיה. ברגע שאתה אומר "גדולי הדור שלנו" אתה כבר אחראי לפילוג של עם ישראל. גדולי דור הם גדולי הדור של כל העם. הם לא שלך ולא שלי. אבל אתה בטח התכוונת לרבנים כמו אבינר/שרלו/שרקי - שאני מזמין אותך לראות מה כתבו עליהם גדולי ישראל ואז תבין שאף אחד לא מבזה רבנים. בעם ישראל היו אנשי תורה גדולים שהסיתו והדיחו חלקים מהם הזה. יש הרבה רבנים רפורמים שנורא יפגעו אם הם ישמעו מה אומרים עליהם גדולי ישראל. אז מה? זה אומר שאסור לצאת נגדם? שאסור להזהיר מפניהם? ואתה עוד רוצה אחדות? איך בדיוק? שכל אחד יחיה בכיוון אחר? איך שבא לו?


המטרה שלך היא שאף אחד לא יגיד לך שאתה טועה, ושאתה לא תצטרך להגיד לאף אחד שהוא טועה וכל אחד ימשיך לעשות את מה שניראה לו נכון. כל אחד יבחר לו את הרבנים שלו (ויכנה אותם "גדולי הדור") וזהו. ככה ניצור אחדות סוף הדרך!

אני שמח על הניתוח הפסיכולוגי שאיתו סיימת. איני מתפלא כלל שכך אתה חושב, ואת האמת, אם היית אומר הפוך, הייתי נעלב. אין לי שום רצון להתחבב על אף אחד. זאת לא המטרה שלי. לעומת זאת אני מאד בטוח ואין לי ספק, שהקול הדתי לאומי ששומעים כאן באתר הם לא אלה שישתכנעו. יש גם כאלה שאתה לא שומע אותם. ואני במקומך לא הייתי ממהר להיות מינה צמח ולקבוע כמה אנחנו משפיעים או מה המדד להצלחה של האתר.

אל תשכח שהאתר הזה מבוסס על ספר רציני שמלא בטיעונים רציניים ביותר. אז אם אין לך מה לתרום לדיון, אתה לא מוכרח, ובלחיצת כפתור פשוטה אתה יכול לצאת מכאן. אף אחד לא מכריח אותך "לסבול" אותנו.

לילה טוב









מאת: גבריאל
07:20 | 11/22/2004

צחי ידידי כדאי לקרוא את הספר של יואל


בתגובה ל: אז כניראה שטעית... ולחזור לכאן
בברכה



שירות לאומי | גירוש גוש קטיף | פורום | יחס גדולי ישראל לציונות | ישוב ארץ ישראל | אודיו-וידאו | צור קשר | חינוך ילדים | ספר דת הציונות |