מאת:
ד. אלחנן
12:10 | 5/30/2005
יואל שלום
בתגובה ל: מצות ישוב א"י היא מצוה ככל המצוות...

תשובתך בנושא ברורה לגמרי. ישר כח.
עדיין- התשובה נותנת מענה רק מהפן ההלכתי.ברור שמצוות ישוב הארץ היא מצווה ככל המצוות וסייגיה וגדריה חייבים להיות על פי ההלכה.
אבל
קיימים בתורה הרבה נושאים שבאו להנחות את היהודי המאמין דרכי חיים, אמונה, הנהגה, וכו (ומכולם כולם לא הוגדרה מצוה אחת). אם לא לשם כך אז לשם מה הם באו? לספר לנו סיפורים? לספר לנו היסטוריה ? וודאי שלא.
כך לדוגמה מכל ספר בראשית הוגדרו רק 3 מצוות: פריה ורביה, מילה, גיד הנשה. אם ההבט הוא רק מצוות והלכה שכמובן הם הם הדברים החשובים ביותר למי שמקבל עליו עול תורה ומצוות, לשם מה הם ניכתבו, ןשאלתי הייתה מה אנו צריכים לללמוד לעשות מדברים אלו?
כך גם רב המידרשים. מעטים המיקרים שניפסק משהו מהם להלכה.
כך גם רב דיברי האגדה שבתלמוד, מעטים המיקרים שניפסקה הלכה ברוח האגדה. אם רק הלכה ןמצוות לשם מה באו.?
מדוע התורה מלמדת אותנו את מעשה הבריאה? את נידודי אברהם אבינו עד שהגיע לארץ? את מעשה העקידה? את העלאת עצמות יעקב ויוסף ממצרים....
כך גם מכל פרשת בשלח ניפסקה מצווה אחת בלבד: שלא נמצא בשבת מחוץ לתחום.
כך גם בפרשת ויקהל יש רק מצווה לא תעשה אחת - שלא יעשה בית דין משפט מוות בשבת. וכך הרבה דוגמאות.
שאלתי הראשונה- אם רק לשם מצוות למה האריכה תורה בדברים האחרים.
ברור לי, ואני לגמרי מסכים כדבריך, שהלכות נפסקות מלימוד מעמיק של דברי חזל . אך חזל אמרו גם הרבה דברים בנוסף לדברי הלכה. בין הייתר מעט מה שצטטתי לפי זכרוני בנושא ארץ ישראל
ומכאן שאלתי השניה:. מה פשע עושה יהודי אם הוא הולך בדרכיהם של אותם חזל שהביעו דעתם והנהגתם בנושא ארץ ישראל האם הם נכתבו חלילה לתוהו?. האם זה לא נחשב ל ללכת בדרכיהם ולהשמע לדברי חכמים כפי שאתה מביע בספר דת הציונות.?