מאת: שמואל
14:12 | 5/24/2006

הדברים מעוררים שאלות...


שלום לך מר אלחנן,

הדברים אשר מופיעים באתר (בספר, במאמרים ובסרט) מעניינים ומעוררים שאלות רבות.
1. האם זה בסדר שאנחנו יושבים היום בארץ במקומות בטוחים, כשבעצם מה שהביא לכך הוא אנשים בדור קודם ש"מסרו את נפשם" (במרכאות כפולות), והרי לדבריך הם עשו זאת בטפשותם, נגד ההלכה? האם אין כאן הנאה מעוברי עברה?
2. האם אין מצב כזה שבו מחוייבים למסור את הנפש גם לא על עבודה זרה, גילוי עריות או שפיכות דמים? האם כשיש גזרה של המלכות נגד מצווה מסויימת (כגון תפילין) לא מחוייבים למסור את הנפש כדי לקיימה? ובמקרה שלנו: כשהממשלה גוזרת נגד קיום מצוות יישוב א"י, האם לא מחוייבים למסור את הנפש על כך?
3. האם כל מלחמות ישראל בחטא יסודן? האם לא היה עלינו להילחם באף מלחמה? האם אין כאן "הבא להרגך השכם להרגו"?
4. ובאותו עניין: האם גם היום מי שמתגייס לצבא או משרת בצבא עובר עבירה? האם שוב אין כאן "הבא להרגך השכם להרגו"?
5. מישהו בפורום שאל אם יש הסכמות לספר. אכן היה עוזר לו הופיעו בספר מכתבים (לא הסכמות) של גדולי דורנו על העניין, ובמיוחד רבנים שנדמה לנו שהם סוברים כמונו (הרב מרדכי אליהו, הרב יעקב אריאל, הרב לאו - אולי הם לא הלכו שבי אחרי "מצוות יישוב ארץ ישראל" כמו הרבה רבנים אחרים?). האם אין ספר של אחד מגדולי דורנו החיים כיום שמסביר את העניינים האלה?
6. מדוע את רוב הטיעונים שהעלית אני שומע פעם ראשונה? האם החרדים בעצמם לא יודעים אותם? כששואלים אותם למה הם לא חוגגים עצמאות הם עונים "כי זו מדינת כפירה". אבל ע"פ דבריך, זו לא התשובה האמיתית, אלא "משום שהקמת המדינה הייתה כרוכה בסיכון חיי אדם, וזה אסור ע"פ ההלכה". שואלים את החרדים למה הם לא מתגייסים לצבא והם עונים:"תורתם אומנותם". למה הם לא מסבירים שעצם קיומו של הצבא הוא מוטעה מיסודו?
7. האם עלינו להימנע מקריאת ספרים או מאמרים של רבנים מסויימים שהזכרת? אני קראתי המון מאמרים נפלאים של הרב אבינר בעלון "באהבה ובאמונה". האם עליי לשכוח מהכל ולגנוז הכל? ואם כן - אילו עוד עלונים אתה ממליץ לגנוז?
8. יש בידי חומר בנושא הציונות הדתית. הייתי מעוניין שתקרא בו.

אודה לך מאד אם תגיב לדבריי.
23:31 | 5/29/2006

תשובות לשאלות...


בתגובה ל: הדברים מעוררים שאלות... שלום שמואל! להלן התשובות לשאלותיך (על פי מספרי השאלות): 1. ארץ ישראל היא אחד המקומות המסוכנים ביותר לחיות בו בעולם. בכל הריכוזים היהודיים בעולם החיים פחות מסוכנים מבארץ ישראל. בשום מקום בו חיים יהודים בעולם אין חובה לשרת בצבא בין היתר בתפקידים של סכנת נפשות, ובשום מקום בעולם איננו מוקפים אוכלוסיה כה עויינת כמו בא"י כיום. וכל זה בעיני בשר ודם. קל וחומר כשמתבוננים בדברים עפ"י תורתנו הקדושה, ומבינים בנקל כי מרידה בבורא עולם בארמונו מסוכנת יותר ממרידה נגדו בכל מקום אחר בעולם, ובמיוחד כשההנהגה נמצאת בידים של אנשים שכל מחשבותיהם דיבוריהם ומעשיהם הובילו בעבר ומובילים גם בהווה להרס וחורבן בכל התחומים. מה שבכל זאת לא תמנו ולא כלינו הוא בזכות מעט עבדי ה' האמיתיים שעוד נותרו ובזכות תינוקות של בית רבן ותלמידי החכמים העוסקים בתורה שתורתם ותפילותיהם הם המשען היחיד שיש לנו כאן בא"י למרות כל הנסיונות של הנהגת המדינה להסית ולהדיח את אחב"י דבר שאין כמוהו מסוכן לשלומנו בא"י ובעולם כולו. כך שלא אלה שדמם הופקר ע"י מנהיגיהם ללא כל היתר הלכתי הם הסבה לישיבתנו כאן אלא הקב"ה ברחמיו הרבים ובזכויותיהם של העובדים אותו באמונה הוא מבטחנו כאן בא"י וכן בכל העולם כולו. ואדרבה היום רואים כי גם את מה שדמיינו בעיניהם כי השיגו בשפיכות הדמים של המלחמות השונות העקובות מדם אחב"י מחזירים הם היום לאויביהם ומראים כי גם לשיטתם היתה כל המלחמה לריק ולשווא. וודאי שליהודי שומר תורה ומצוות אין שום הנאה ממה שנמסרו עם ישראל ואדמת הקדש של א"י בה' באייר התש"ח לידי מומרים ופורקי עול, ומוטב היו שולטים כאן הבריטים וחיילים גויים היו מסכנים את חייהם בשמירה על גבולות הארץ במקום שיתרבו יתומים ואלמנות מאחב"י. ובאמת השאלה אם להישאר כאן בא"י או ללכת לחו"ל אינה שאלה פשוטה כלל וכששאל מישהו שאלה זו את מרן החזו"א זיע"א השיב לו: "שאלה גדולה שאלת"... ומרן האדמו"ר מסאטמאר זצוק"ל אמר שנראה בעיניו כי אילו היו חיים עימנו גדולי הדור הקודם היו אוסרים את המגורים בא"י כיום, אך הוא לא ראה את עצמו כיכול להורות כך באופן גורף, וכל אחד ישאל את רבו בענין זה. 2. אכן כשיהודי מתבקש לעבור על אחת ממצוות התורה או אפילו על מנהג קל כערקתא דמסאני (היינו שמבקש להשוות שרוכי נעליו לאלו של הגוי, עיין ב"ק נ"ט ריש ע"ב בעובדא דרבי אליעזר הקטן ובתוס' שם לגבי הבדל בזה בין ישראל לעמים) והמטרה של הגוי היא העברתו על דתו ונעשה הדבר בפרהסיא לעיני עשרה מישראל מצווה להיהרג ולא לעבור ולקדש את השם כמבואר ברמב"ם (הלכות יסוה"ת פ"ה ה"ב) וכן בשו"ע יו"ד סי' קנז' (ועיי"ש בהגה בס"ק א' שכתב הרמ"א דדוקא על "לא תעשה" יהרג אך לא אם ביטלוהו מעשה ועיי"ש בפתחי תשובה ומה שהביא שם באות י' בשם שו"ת הרדב"ז סי' צב'). כמובן שלכל ההלכות הנוגעות בענין זה אין שום קשר לגירוש אחב"י מגוש קטיף מכמה סבות: א. לטענת כל מתנגדי הגירוש הסבה העיקרית לגירוש היתה נסיון של אריק שרון לצאת מסבך פרשיות השחיתות שהוא ובנו נקלעו אליהן ואם כן עשה הדבר להנאת עצמו ולא במטרה לבטל מצות עשה זו או אחרת. ב. אף אחד ממתישבי גוש קטיף לא גורש לחו"ל או הוכרח לעשות זאת כדי שמאן דהו יוכל לטעון על גזירה לבטל מצות ישוב א"י, כך שהטענה מגוחכת. ג. דוקא בכל הנוגע למצות ישוב א"י הגירוש היטיב עם המגורשים כי רוב המקומות אליהם פונו מתישבי הגוש הם מקומות שמבחינת קדושת א"י עולים בקדושתם על גוש קטיף שהוא מהמקומות שספק אם בכלל נתקדשו ע"י עזרא בביאה שניה (עיין שו"ת שבט הלוי חלק ח' סי' רמו') שלא לדבר על כאלה שפונו לירושלים וקיימו דברי חז"ל (משנה כתובות קי: שו"ע אהע"ז סי' ע"ה) "הכל מעלין לירושלים". ד. פינוי התושבים אינו עיקר המעשה כי אם תולדתו. המעשה העיקרי הוא הסגת כוחות הצבא מן השטח, ומתוך "דאגת" השלטונות למצב התושבים שם אחרי שהצבא לא יהיה עוד נוכח באיזור פונו אף הם. פינוי זה הוא מטעמי פקוח נפש שכל המצוות בתורה (זולת ג"ע, ע"ז, ושפ"ד) ובכללן מצות ישוב א"י נדחות מפניהן. ה. חלק ממתישבי הגוש היו כאלה שעפ"י ההלכה אסורים לדור בא"י (כמו למשל המתישבים החילונים באלי סיני ובעוד מקומות) כמבואר בספר יראים סי' שט"ו, ובאבני נזר יו"ד סי' קכו', ובשלה"ק, וראה כאן דבריו של הגר"מ עליאשברג בחלק המאמרים שכתב וז"ל: "ומכאן אתה למד אזהרה כפולה, לבלי להרבות ישוב א"י מעבריינים מחללי שבת וכד' חלילה ומוטב שישארו בחו"ל ולא יטמאו אדמת ה'" וכן כתב הגרצ"ה קלישר במכתב שמי שלא ישמור השבת והמצוות בא"י יגורש מנחלתו ויהיה מוחרם ומנודה. כך שבגירושם לא היה בטול של שום מצוה אלא אדרבא חיזוק גדרי מצות ישוב א"י. 3. כל מלחמה ממלחמותיו של צה"ל בחטא יסודה מפני שעצם העובדה שאת ההחלטה אם לצאת למלחמה או לכל פעולה אחרת שיש בה ולו ספק הכנסת יהודים בסכנת נפשות או אפילו ספק סכנת ממון מקבלים פורקי עול או מומרים לכל התורה כולה הוא כבר חטא נורא ואיום של הפקרת חיי יהודים בידיהם של אנשים שעל חייהם לא חסים רחמ"ל. לגבי "הבא להרגך השכם להורגו" זה רק באופן שבא להרגך כבר ושום השתדלות אחרת לא הועילה, אבל אם אפשר ע"י השתדלות לבטלו ממחשבתו ובכלל השתדלות זו גם ויתור על "עצמאות מדינית" ודאי שחייבים לעשות כן ולמעט ככל שניתן בשפיכות דמם של אחב"י, והדם שנשפך בכל המלחמות הוא רק בכלל מחשבתם המעוותת של ראשי הציונות והמדינה שהמדינה וקיומה הם מעל חיי אדם. 4. לגבי דינו של המשרת בצבא והשירות בצבא בכלל ראה דת הציונות פרק ו' חלק ב' ההתיחסות בהרחבה. 5. לגבי מכתבים וכד'- הנידון הוא לא מכתב פלוני או אלמוני של רב כזה או אחר (ובטח שמכתבים של רבנים המשועבדים לשלטונות מחמת שיכותם לרבנות החילונית הראשית וכד' או כאלה שמנסים למצוא חן בעיני כל שכבות העם ומוכנים אף לדבר בסגנון שיקדם מטרתם זאת גם במחיר שיבוש ההלכה המסורה לנו מדור דור אינם מעלים ואינם מורידים מאומה). הדברים בספר "דת הציונות" מקורם בגדולי הדורות האחרונים שאף אחד מהרבנים שציינת אינו אפילו בבחינת "תלמיד הראוי להוראה" ביחס אליהם. ואדרבה אם מכיר אתה דברים שלהם הנשענים על מקור הלכתי כלשהו הסותרים או מבטלים ולו שורה אחת ב"דת הציונות" אתה מוזמן להציגם. 6. הסבה שאתה שומע רבים מהטיעונים פעם ראשונה היא פשוטה. לא למדת נושא זה עד היום ברצינות. וזה שיש גם חרדים שאינם יודעים את הדברים הוא תוצאה של אותה סיבה בדיוק. מה גם שרוב ההסברה החרדית בנושאים אלה כוונה זמן רב לחילונים ובהתאם לכך היו התשובות ולכן היום ישנו המצב המצער שתשובות אלו הפכו גם להשקפתם המסודרת של חרדים ובני תורה וב"ה שגם בנושא זה שיפר הספר "דת הציונות" את המצב אם כי העבודה עוד רבה. 7.בהחלט שאין לקרוא שום דבר שכתב אדם הידוע בהבעת דעות שאינן תואמות את דעת התורה. בהחלט אני ממליץ לך לגנוז כל עלון ששייך לרבני הצה"ד ובכלל זה העלון שציינת (באהבה ובאמונה) שמלא על גדותיו מדי שבוע דעות כוזבות ומאפשר למחטיאי הרבים בדעות כוזבות וגם בהלכות מעשיות מהחמורות (כפי שהתפרסם במכתבם של הר' אברהם שפירא והר' מרדכי אליהו ועוד אנשים לגבי פסיקותיו של הר' אבינר בהלכות אישות בניגוד להלכה( שאגב ממשיך להורות בניגוד לאיסור הרבנים הנ"ל ) (ואגב כעצה טובה לא הייתי ממליץ לך לקרוא בשום עלון כי היום רוב העלונים קלקולם מרובה מטובתם וב"ה לא חסרים ספרים בארון הספרים היהודי שמהם אפשר לשאוב דברים נפלאים מחכמתם של רבותינו הקדושים בעבר ובהווה) 8. לגבי חומר בנושא הצה"ד שאתה רוצה שאקרא אתה מוזמן להעבירו אליי או באי מייל או בדואר לכתובת: "אזמרך בלאמים" ת.ד. 45 פתח תקוה 49100, או לתאם בטלפון 057-3129952 את מסירת החומר באופן אחר. בברכה, יואל. נ.ב. במדה והתשובות ברורות אנא ציין זאת ואז נציג באתר את שאלותיך הנוספות ונשתדל להתייחס אליהן בהקדם. במדה ומשהו לא ברור או לא מובן כל צרכו אתה מוזמן לשוב ולשאול. אני שוב מתנצל על האיחור במתן התשובות ומקוה שלהבא תיאלץ להמתין פחות.
01:18 | 5/25/2006

שלום שמואל...


בתגובה ל: הדברים מעוררים שאלות... שאלת שאלות חשובות וטובות ואשתדל בעז"ה בל"נ להתייחס אליהן בהקדם.

בתודה ובברכה, יואל.

מאת: שמואל
14:46 | 5/25/2006

הדברים מעוררים שאלות... (המשך)


בתגובה ל: שלום שמואל... שלום מר אלחנן ותודה על תגובתך. מצפה מאד להתייחסותך לשאלותיי.

הנה עוד שאלות:
9. האם כיום, כשאין סכנת נפשות לגור ברוב חלקי מדינת ישראל, וגם נטל הפרנסה אינו כבד כבעבר, הדין של שו"ע אבן העזר סימן ע"ה תקף? כלומר, האם בימינו יכול בעל לכוף את אשתו או אשה את בעלה לעלות לא"י?
10. האם לא עדיף, במצב הנוכחי, שבו עצם מגורינו כאן מכעיס את הערבים, שנעבור כולנו לחוץ לארץ, ונתגורר שם עד בוא משיח צדקנו?
11. שאלת "איפכא מסתברא": לדבריך, לרוב הפוסקים, גם היום יש דין של מצוות יישוב א"י. האם תוכל להביא ראיות לכך? הרי לפי הרמב"ם אין היום מצוות ישוב א"י (ע"פ שו"ת "בית הלוי" שהבאת במאמרך- בקישור המצורף). אמנם אפשר להביא ראייה משו"ע אבן העזר ע"ה, אבל האם באמת הרמב"ם, הנשר הגדול, שייך לקבוצת מיעוט הפוסקים בעניין זה? ואולי גם לרמב"ן תוקף המצווה בימינו אינו כמו בזמן שיש בית מקדש?
12. נספח לשאלה הקודמת: מדוע עלו תימנים לארץ אם לדעת הרמב"ם אין היום מצוות יישוב א"י?

מצפה לתגובתך.
17:50 | 6/5/2006

שלום שמואל...


בתגובה ל: הדברים מעוררים שאלות... (המשך) 9. נכון שאין היום סכנה מצויה בדרכים לא"י, אבל החיים בא"י הם מסוכנים מכמה בחינות הן בגשמיות והן ברוחניות. גם מבחינת הפרנסה המצב לא פשוט בכלל ואם יש לו פרנסה בחו"ל ואין לו מקום פרנסה בא"י אינו מחוייב לעלות לא"י (אם כי ראיתי שבספר "בית יוסף חדש" להגר"ע יוסף שלזינגר בעל "לב העברי" כתב שכיום טעם הפרנסה אין בו כדי לדחות עליה לא"י עיי"ש דבריו) ויתכן שבאופן כזה גם אשתו אינה מחוייבת להסכים לעלות. עכ"פ יתכן וכיום יכול לכוף אשתו לעלות עמו, וצריך לשאול בזה למורה הוראה.
10.כפי שכבר השבתי לך בעבר, מרן החזו"א כשנשאל שאלה זו אמר לשואל: "שאלה גדולה שאלת" וקשה מאד להכריע בשאלה זו כשמדובר במקרה אישי וכל שכן כפיתרון גורף לרבבות יהודים, וכל אחד יעשה לעצמו רב שיורה לו כיצד לנהוג ומה להעדיף.
11. עיין בהרחבה במאמר "ישוב א"י" בספרו הנפלא של מרן רבה"ק מסאטמאר "ויואל משה". (אשמח לשלוח לך עותק של הספר ללא תשלום).
12. ראשית, לא כולם סברו שכך דעת הרמב"ם (ויש שחלקו על דברי המגילת אסתר). מעבר לכך, גם מי שילמד שאין מצות ישוב א"י לא יכחיש את מעלת המגורים בא"י גם כשאינו מצווה בכך מצד עצמות קדושתה שהרי הרמב"ם בעצמו מביא המימרא שלעולם ידור אדם בא"י וכו'



שירות לאומי | גירוש גוש קטיף | פורום | יחס גדולי ישראל לציונות | ישוב ארץ ישראל | אודיו-וידאו | צור קשר | חינוך ילדים | ספר דת הציונות |