מאת: חנני' יו"ט פריעדמאן
י"ד כסלו  ה'תשפ"ה  04:55 

בר כוכבא


שלום כבוד רבני המערכת שליט"א.

הנה הרמב"ם מלכים יא ד כתב וז"ל;
"ואם יעמוד מלך מבית דוד, הוגה בתורה ועוסק במצוות כדוד אביו, כפי תורה שבכתב ושבעל פה, ויכוף בה כל ישראל לילך בה ולחזק בדקה, וילחם מלחמות יי – הרי זה בחזקת שהוא משיח. אם עשה והצליח, ונצח כל האומות שסביביו, ובנה מקדש במקומו וקבץ נדחי ישראל – הרי זה משיח בוודאי.

ואם לא הצליח עד כה, או נהרג – בידוע שאינו זה שהבטיחה עליו תורה, והרי הוא ככל מלכי בית דוד השלמים הכשרים שמתו. ולא העמידו הקדוש ברוך הוא אלא לנסות בו רבים, שנאמר: "ומן המשכילים יכשלו לצרוף בהם, ולברר וללבן עד עת קץ, כי עוד למועד" (דניאל יא לה)"

מה שקשה מהרמב"ם הוא שקבע על המלך שהתחיל המלחמה ולמעשה לא הצילח, שהוא כשאר מלכי בית דוד השלמים הכשרים.

אז איך זה לא סתירה אם ב' מושגים שהבנתי שעליהם עומד כל השיטת בעל הויואל משה א. שיש איסור חמור מאוד לעבור השלש שבועות. ב' שאי אפשר להיגלות בלי תשובה. 

על חלק א' זה פשוט שמדברים פה על מלך יהודי שאינו משיח והתחיל ללחום מלחמות אם האמות העולם, ובסוף נהרג, עליו כתב הרמב"ם שהוא מלך שלם וכשר, הלא עבר על העבירה חמור שדינו ביהרג ועל יעבור?!

ב' הויואל משה סובר שאי אפשר למשיח להתחיל שום ענין של גאולה לפני שכל ישראל יחזרו בתשובה וזה כפירה בההלכה שאין ישראל נגאלין אלא בתשובה, וכן קבע ההלכה שמיד שעם ישראל יחזרו בתשובה מיד הן נגאלין, אז איך יהיה שהמלך הזה התחיל המלחה לפני שובו של כל ישראל בתשובה (-דהא ראיה שבסופו לא נגאלו) ?

תודה רבה!

י"ח כסלו  ה'תשפ"ה  11:31 

כתבת בדבריך...


שמדברי הרמב"ם פשוט שמדברים על מלך יהודי שאינו משיח והתחיל ללחום מלחמות עם אומות העולם ובסוף נהרג עליו כתב הרמב"ם שהוא מלך כשר והקשית כיצד יכול להיות שהוא מלך כשר ושלם אם עבר על השבועות, אלא ששכחת לציין שלפני שהרמב"ם מדבר על מלחמות המלך באומות הוא מדבר על ויכוף בה כל ישראל לילך בה ולחזק בדקה דהיינו שיביא לחזרה בתשובה של כלל ישראל ועל כך כתב ב"ויואל משה" בסי' פ' באריכות מדוע דוקא סימן זה של חזרה בתשובה של כלל ישראל הוא הסימן שהגיע זמן הגאולה (עפ"י מה שכתב הרמב"ם בהלכות תשובה שעתידין ישראל לעשות שובה ומיד נגאלים) וממילא מלך מבית דוד שהומלך כדין (ע"י סנהדרין ) על כלל ישראל יוכל גם ללחום באומות העולם (ואגב, לא מדובר במלחמה שתהיה בדרך הטבע ובטח לא ע"י רובים וטנקים)
כך שקושייתך לגבי מלך המשיח הן לגבי השבועות והן לגבי מלחמה לפני שובו של כלל ישראל בתשובה נובעת רק מזה שדילגת על הרישא בדבריו (ויכוף בה כל ישראל לילך בה...) וקפצת לסיפא (ויילחם מלחמות ה'...).
ורק אזכיר שהרמב"ם עצמו כותב בהמשך דבריו (בפרק יב' ה"ב) וז"ל: וכל אלו הדברים וכיוצא בהן לא ידע אדם איך יהיו עד שיהיו שדברים סתומין הן אצל הנביאים גם החכמים אין להם קבלה בדברים אלו אלא לפי הכרע הפסוקים ולפיכך יש להם מחלוקת בדברים אלו ועל כל פנים אין סדור הויית דברים אלו ולא דקדוקיהן עיקר בדת ולעולם לא יתעסק אדם בדברי ההגדות ולא יאריך במדרשות האמורים בענינים אלו וכיוצא בהן ולא ישימם עיקר שאין מביאין לא לידי יראה ולא לידי אהבה וכן לא יחשב הקצין אמרו חכמים תפח רוחם של מחשבי הקצים אלא יחכה ויאמין בכלל הדבר כמו שבארנו"
ופעם אמר לי תלמיד שלי (בזמן שהיה ג'ורג' בוש נשיא ארה"ב) כי שמע שאומרים שאותו נשיא הוא גוג (ושנרמז הדבר בשמו) ולכן המשיח צריך להגיע ואמרתי לו שאנחנו לא צריכים לעזור לקב"ה למצוא את גוג, אלא צריכים להתאמץ ולפעול באופן שכשהמשיח יבוא אנחנו נהיה ראויים לתואר "ישראל" ועל זה הדרך אנחנו לא צריכים לדאוג כיצד המשיח יסתדר עם ג' השבועות ועם אומות העולם ועם עם ישראל אלא רק שגם אנחנו נזכה  להיות ישראל ולא להידחות ע"י מלך המשיח