ו' שבט ה'תשס"ה

שיטה חדשה בפסיקת הלכה- רק את יכולה להחליט מה מתאים לך....



לפניכם שאלה שהופנתה לרבני האתר כיפה ובצידה תשובתו של אחד הרבנים שענה לה. לקרוא ולא להאמין כיצד בשאלות עקרוניות ורגישות ביותר מודרכות בנות ישראל לפעול על פי החלטה אישית ולא מופנות לסמכות הלכתית שתדון בשאלה בכובד ראש.


מעניין כמה זמן יקח עד שלשאלה "האם מותר לסוע בשבת" ישיבו רבני "כיפה": רק את יכולה להחליט מה מתאים לך..



בס"ד
שלום כבוד הרב,


אני תלמידת אולפנה בכיתה י"ב ואני פעילה במטה למען פולארד וכן במטה למען גוש קטיף.
אני משתדלת בפעיליות אלו לא להרבות שיחה עם הבנים במטה ובכלל.
תמיד חשבתי שאני עושה מצווה בכך שאני מחלקת פלייארים למען גוש קטיף והולכת להפגנות ומתרימה למען פולארד ,אולם לאחרונה גורמים חרדיים<חב"ד> אמרו לי שלא יאה לבת ישראל לעמוד בצמתים ולחלק פלייארים, וכן לא ללכת להפגנות. ואין זה משנה כלל שזה למען גוש קטיף או פולארד שכן עשיית דברים אלו ע"י בת ישראל בטח לא יצילו את גוש קטיף או פולארד וכן לא יקרבו את הגאולה ,כיוון שפעילות זאת ע"י בת ישראל פוגעת בצניעותה ,דבר שה' יתברך בוודאי אינו חפץ בו.


ולכן אני שואלת את כבודו מתוך באמת מטרה לדעת את רצון ה' יתברך ולדעת מה הוא רוצה ממני, מה הוא מצפה ממני ,האם הוא רוצה שאני אחלק פלייארים למען גוש קטיף ?, האם הוא רוצה שאני ילך להפגנות שבאמת מטרתי היא להתרים למען אחינו יהונתן פולארד?, האם הוא באמת רוצה בכך?!
או שאני פוגמת בצניעותי ע"י עשיית פעולות אלו וכלל לא עושה מצווה כמו שחשבתי.
*אני רוצה תשובה ללא פשרות-אני לא מחפשת הקלות אלא את התשובה האמיתית כמו שהיא .
אני כבר אדע איך להתמודד עם כל תשובה שאקבל מימך בעז"ה.


בברכה
ותודה.


תוכן התשובה


ב"ה
ברכה ושלום.


אם את עושה דברים שפוגעים פוגמים בצניעות או בהלכה או בחינוך זה לא ראוי ולא רצוי וזה כ"מצווה הבאה בעבירה"
ואם את עושה דברים שלא פוגעים ולא פוגמים בצניעות או בהלכה או בחינוך אז זו מצווה יקרה וחשובה .
רק את יכולה להחליט מה מתאים לך ומה לא מתאים לך.
ואל תתיחסי לכל הערה ולכל גערה אלא תפעילי שיקול דעת ותפעלי על פי המצפון שלך.


ובתור שמיניסטית ובדאי את מכירה את הסיפור על אותו אדם שהלך עם בנו וחמורו לטיול.
פגש אותם אדם ואמר להם שזה לא מכובד ולא יאה ונאה לצער את החמור שהוא צריך להרכיב 2 בני אדם על הגב שלו אז האבא ירד והבן נשאר לרכב על החמור.


פגש אותם אדם אחר בדרך וגער בבן שהוא רוכב על החמור ואילו אבא שלו צריך ללכת ברגל זה לא נאה ולא יאה וזה אפילו לא מצוות כיבוד הורים.
אז הבן ירד והאבא רכב על החמור והבן הלך ברגל עד ש... פגש אותם אדם וגער באבא שהוא לא מרחם על הבן שלו ונותן לילד כזה קטן להתייסר בהליכה קשה ואילו הוא רוכב על החמור.
אז הוא ירד מהחמור .
וכך הם הלכו בדרך לטייל האבא הבן והחמור.
עד ש... פגש אותם אדם והוכיח אותם על כך שהם מייסרים את החמור שהרי הם לא רוכבים עליו .אז הם הרימו את החמור על הכתפיים וכך הם הלכו לטייל.....


והמוסר השכל שהוא שצריך להפעיל שיקול דעת בכל מה שעושים.
ועייני נא בתשובתי לאמא מתייסרת על שביתה הלכה להפגנה ב:"חסד מתחיל בבית ולא בהפגנות"
http://www.kipa.co.il/ask/show.asp?id=49361


בברכה,
עוזיאל
התשובה התקבלה מהרב עוזיאל אליהו בתאריך ח´ כסליו ה´תשס"ה


 
תגובות לשאלה 



  • לקרוא ולא להאמין... (יואל.)
    אני פשוט לא מאמין.. בחורה מפנה שאלה לרב בנושא עקרוני וחשוב כמו צניעות ומה תשובת הרב?? תפעלי על פי מצפונך ותתעלמי מהערות?? לאן הגענו?? שהרבנים במקום לפסוק אומרים לבחורות צעירות מבולבלות לסמוך על עצמן במקום על ההלכה ועל דעת תורה?

  • תגובת הרב: אני חושב שזה צעד לא נכון לפסוק הלכה ללא היכרות של המציאות שלה. תתפלא לשמוע אבל יש הרבה פעמים שאני לא פוסק את ההלכה מפני ש...לא ניתן. אם אתה חושב שפסיקת הלכה זה דבר של מה בכך אז אתה טועה.ואם ציפית למצוא פסק הלכה כזה או כזה על שאלה זו אני מודע לך שלא תמצא. כי יש פעמים שמותר וצריך ומצווה ויש פעמים שאסור בתכלית וכל מיקרה וסיטואציה נדונת לגוף העיניין תוך הכירות של הנפשות הפועלות ומכלול השיקולים.

  • סליחה?! לקרוא את מה שאתה כתבת ולא להאמין.. (תמר)
    יואל יקר, אני בטוחה שאותה ילדה היא יצור תבוני ועם ראש על הכתפיים. לא על כל דבר צריך לרוץ לרב כדי לקבל את ה"פסק הלכה" החותך. אפשר להתייעץ ולברר ולהחליט לבד! כן, כן..להחליט לבד. צאו מהסרט הזה!!

  • תגובת הרב: מסכים בהחלט



למאמר זה התפרסמו 3 תגובות. הוסף תגובה למאמר
1.  התחמקות והתמקחות. או השאלה שלא נשאלה!   ט"ז אייר
מדוע הרב המשיב מתמקח ומתחמק בטענה של: "זה צעד לא נכון לפסוק הלכה ללא הכרות של המציאות שלה...כל סיטואציה נדונת לגוף הענין, תוך הכרות של הנפשות הפועלות ומכלול השיקולים."

"רב" (?!) נכבד, כשבת ישראל כותבת לך במפורש:
"אני שואלת את כבודו מתוך באמת מטרה לדעת את רצון ה' יתברך ולדעת מה הוא רוצה ממני, מה הוא מצפה ממני... אני רוצה תשובה ללא פשרות-אני לא מחפשת הקלות אלא את התשובה האמיתית כמו שהיא.אני כבר אדע איך להתמודד עם כל תשובה שאקבל ממך בעז"ה."
הרי שמדובר בבת ישראל שרצון ה' וחשיבותה של הצניעות עומדת בראש מעייניה, ומאותה סיבה של עשיית רצון ה' היא מבצעת פעולות שניכר מבין בתרי דבריך, שגם אתה רואה שאולי אינן עולות בקנה אחד עם צניעות של בת ישראל כשרה. בעצם דבריה הברורים והמנוסחים להפליא, היא הבהירה בדיוק איזו מן סוג "נפש פועלת" היא!

המשיב כותב ליואל, אף מבלי להבחין שנכשל בלשונו: "תתפלא לשמוע אבל יש הרבה פעמים שאני לא פוסק את ההלכה מפני ש...לא ניתן."

אם לא ניתן, אז מדוע שנתפלא לשמוע?!
ואם עצם העובדה של המנעות מלענות הינה גורם מפליא, אז מדוע לא לענות.
חז"ל אכן אומרים שמצוה שלא לומר דבר שאינו נשמע, אך בציור שלפנינו לא כך הם פני הדברים!!!

ולעצם הענין, אם לא פוסקים כאשר לא מכירים את הנפשות הפועלות, מדוע אם כן יושב הרב עוזיאל הנכבד במערכת "כיפה", דרך האינטרנט הוא ודאי לא יכיר לעולם את הנפשות הפועלות על כן על פי "השקפת עולמו" אין מקומו בין המשיבים באתר!

ואחרי ככלות הכל כאשר תמר קובעת עובדה ש: "לא על כל דבר צריך לרוץ לרב כדי לקבל את ה"פסק הלכה" החותך. אפשר להתייעץ ולברר ולהחליט לבד!" הרב מסכים בהחלט????

כיצד הוא מסכים בהחלט שתמיד אפשר לסמוך על שקול דעת מבלי להכיר את ה"נפשות הפועלות, ואת הסיטואציה המלאה" כאשר הוא מסכים ל"פסק" של תמר בצורה גורפת. אולי "הנפשות הפועלות" חסרות שיקול דעת? אולי אותם נערים ונערות, שביעיסטים, שמינסטים ואפילו בוגרים יותר, לא יודעים לקרוא את המפה של "הסיטואציה הנכחית" והם גם חסרי ידע בסיסי לפסוק ולהחליט?!

ואז הבנתי ששמא קא גרים (השם גורם!)
הרי למדונו חז"ל שליצנותא דע"ז ומינות מותרת על כן נראה לי שהרב פשוט "עלה חי לשמים" כאליהו בשעתו (להבדיל). והוא פשוט מרחף כך שלא אכפת לו שהאפרוחים שפורחים מעליו ומבקשים דעת תורה אמיתית "נשרפים" וכלים מהעולם אולי לכן קוראים לו עוזיאל...
(להבדיל בין קודש לחול ובין אור לחושך!!!)

אחד מן השוק  ממדינת כל אזרחיה
2.  ממש בגדר לתת לחתול לשמור על השמנת   ג' אב
בתור שמיניסטית צר לי להודיעך תמר שא"א וכן תתפלאי אסור(!!!!!!!!!!!!!!) לומר למתבגר עשה כרצונך וכראות עיניך מהסיבה הפשוטה- הוא עדיין נער.
ואל לנו להיתמם ולטמון ראשנו בחול ולהאמין שהנוער שלנו אידיאליסט שכל מטרותיו הן קודש לה'........הרי אנו בני אדם עם יצרים. ואם רב, דמות סמכותית שעליה נאמר "אל תסור מן הדבר אשר יאמר לך ימון ושמאל" וכן "עשה לך רב..." ועוד משפטים רבים וטובים, אומר לנער עשה כראות עיניך ,אזי הנער מבין שאת יציריו צריך לממש ועובדה חותכת- הרבי אמר לי!
כמו שבשביל ילד צריך וחייב להחליט כך גם לנוער.....
ובקשר לרב עוזיאל...שאלו- תענה!
אל תסבן....אם קשה לך ממש נפשית לענות...אולי עדיף שלא תהיה בשות"ים?!
יונית  מנתניה
3.  תגובה לתשובה הנוספת של הרב עוזיאל   כ' אלול
בתשובה הנוספת שואלת אמא את הרב עוזיאל:
מדוע אין איסור מוחלט וגורף על השתתפות בנות אולפנא בהפגנות למען יונתן פולארד ועד להפגנות למען המאחזים.
האם אין עניין של "כל כבודה בת מלך פנימה"?
בנות אלו שמבזבזות את זמנן בהפגנות אם הן היו נשארות בבית ואומרות תהילים למען נושא ההפגנה, לא היה יותר טוב?
ואולי אם הן היו עוזרות בעבודות הבית השונות, והיו עושות חסד לפני הכל לביתן, האם זה היה מפחית מערכן?
לדעתי יש למנוע השתתפות בנות בהפגנה כדי לשמור על צניעותם. ולהחדיר לתוכם שהחסד עם הזולת הוא קודם כל מתחיל בבית.

ומשיב הרב עוזיאל:
בחיים בעולם הזה יש לפעול בכמה דרכים . וכל מה שכתבת כאמא ממורמרת הוא נכון וחשוב אך שום דרך לא סותרת את רעותה.
ראי כי כשיעקב אבינו נקלע למצב של מצוקה .ולא ידע איך וכיצד יתפתחו העיניינים וכיצד יגיב האח הרשע שלו אז הוא התכוננן בכמה דרכים וובכל דרך הוא השקיע את מירב המאמצים.
הוא התכונן להביא לאח הרשע שלו הרבה מתנות בסדר גודל עצום כפי שכתוב ב בראשית פרק לב
"(טו) עִזִּים מָאתַיִם וּתְיָשִׁים עֶשְׂרִים רְחֵלִים מָאתַיִם וְאֵילִים עֶשְׂרִים:
(טז) גְּמַלִּים מֵינִיקוֹת וּבְנֵיהֶם שְׁלֹשִׁים פָּרוֹת אַרְבָּעִים וּפָרִים עֲשָׂרָה אֲתֹנֹת עֶשְׂרִים וַעְיָרִם עֲשָׂרָה:" ולא רק זה אלא הוא תדרך היטב את נושאי המתנות מה לומר ומה לכתוב על השלטים וירד איתם לפרטי פרטים .

וכך הוא עשה ביחס להכנות הצבאיות במקרה של התקפה צבאית . הכל מתוכנן ומדוקדק לפרטי פרטים .
ובנוסף לכל הוא "קרע" את עצמו בתפילה לפני בורא עולם . ולמד תורה כפי שהתלמוד במסכת מגילה דורש על הפסוק "וילן שם בלילה הוא.."

ולמרות שהכיוונים סותרים לכאורה הוא נקט בכולם כי לא ידע איזה מהם יפעל את פעולתו.

וגם במצב שבו עם ישראל נתון יש לפעול בכל הכיוונים בכדי לקרב את הגאולה ולעצור חרב רעה .
גם להגיד תהילים, וגם לעשות חסד, וגם להביע מחאה וגם ללמוד תורה וגם לעזור בבית וגם עוד המון דברים טובים נוספים.....
בברכה,עוזיאל.

תגובה:
א. יעקב לא נתן בידם שלטים.כתוב במפורש "כדבר הזה תדברון אל עשיו".
ב. הדבר הראשון ולא האחרון אשר יעקב הכין עצמו אליו היה תפלה.רש"י בראשית לב ט: התקין עצמו לשלשה דברים לתפלה ולמלחמה ולדורון.
ג. לא כתיב בשום מקום כי יעקב למד אז תורה.הדרש במסכת' מגילה אינו על פסוק זה בכלל וגם לא על יעקב,הגמ' עוסקת שם ביהושע.
ד. למה הכיוונים סותרים? "למלחמה" של יעקב הוא כדברי הרמב"ן שם פסוק ד: הצלה בדרך מלחמה,לברוח ולהנצל.
ה. לא שמענו מעולם כי אפשר לקרב את הגאולה ע"י הפגנות; מה ששמענו הוא כי תפלה ואמירת תהילים מקרבות הגאולה.אם מיעקב באת ללמוד;יעקב לא אירגן הפגנות אבל כן אמר תהילים (מדרש שוחר טוב מזמור קכד).
מגיב