מאת: יצחק פתא'ל
י"ט חשון  ה'תשפ"ה  17:43 

הבאת דברי כפירה בחיבורים תורניים


בספר 'שלהבת א"ש' - מאמרים ודרשות מרבינו הגרא"ש קצינלינבוגן זצ"ל מובא בנספח טו"ב קוים כלליים (עמ' רס - רסג) שרבי אהרן השאיר לתלמידים אותם מינה להמשיך להוציא לאור את גיליון 'האמונה' (שהתחיל לצאת לאור קצת לפני פטירתו של רבינו תחת גליונות 'החומה' ו'משמרת חומתינו') בכלל הרביעי בזה"ל
"לא להעתיק דברי אפיקורסות אפילו כדי לזעוק נגד זה, אלא סתם להביא כו"כ אמרו. ומורנו ר' אהרן סיפר שהגרי"ח זאנענפעלד זצוק"ל אמר, כי חטא הי'ה בזה שהעתיקו דברי קוק שר"י. וגם הושיבו יהודים ת"ח במאסר אז בנוגע לזה. והגרי"ח אמר, שזה הי'ה עונש על העתקת דברי האפיקורסות שלו." ע"כ.
רציתי לשאול האם יש מקורות לגדו"י שסברו שיש מקום להעתיק דברי מינות ולהביאם בשלימותם ככתבם וכלשונם במאמרים או בחיבורים תורניים אחרים, והאם שאני בהעתקת דברי אפיקורסות בחיבור מקיף שמטרתו להפריך אותם?
מאת: נח מן
כ' חשון  ה'תשפ"ה  05:30 

אפשר לפשוט הספק



ממכתבו של גאון ישראל הגר"ח מבריסק אפשר לפשוט הספק: - מכתב זה נדפס בספר (אור לישרים, ווארשא תר"ס)

קראתי יתר דבריו בנידון "כת הציונים" שנתחברו ונתאגדו עתה בחזקה. ולא אבוש מלאמר, כי לא אדע איך למצוא מסילות לצאת נגדם, אחרי כי האנשים, הלא מהם נודעים במקומותם לרעה, ותכליתם כבר הודיעו ופרסמו כי הוא לעקור יסודי הדת – ולתכלית זה גם לכבוש את כל מקומות מושבות ישראל, בכדי שיהי' זאת לעזר למטרתם, וכאשר כבר הודיעו את כל אלה וגילו מחשבתם במכתבי עתים, ומה נוכל עוד להוסיף דבר בזה, האם יאמנו דברינו עליהם מאשר הם אומרים ומגלים בעצמם.

לא יאומן כי יסופר, כי אחרי התגלות זדון לבם מפי עצמם, עוד ימצאו מהישרים בלבותם שיתחברו להם – אשר זה מביא תמהון גדול על כל קהל הגולה, כי יתנו להם מקום ואחיזה לענינם, ואיך ימצאו גם משענה בעת שנודע כי הוא חטאת הרבים.

ועכ"ז מצאתי כי הצדק את מע"כ שי', כי ידברו יחד יראי ה' ויצעקו מרה בפרסום בהודעת הדברים מה שהודיעו הציונים בעצמם, וזאת אחת ימצא בה יתירה לטובה, כי יהיו הדברים יוצאים מלב טהור, אולי תהא זאת לרפאות המון בית ישראל אשר עוד לא הושחת לבותם, ושבו מעליהם ורפא להם, וידעו להזהר בנפשותם לבלי להתחבר לענין שהוא הירוס הדת ומכשול לבית ישראל.

וברכה רבה למעלת כבודו שיחי' וכל היקרים יחד, אשר לבם חם והתעוררו לעזרת ה', תחזקנה ידיהם להוציא כל מפעל בזה לאורה, והיו ממזכי הרבים ממש, ויבורכו ויאושרו, ולשנה טובה יכתבו יחתמו.

מוקירכם חיים הלוי סאלאווייציג

יום ו', י"ט אלול התרנ"ט, בריסק יצ"ו.

 

מאת: יצחק פתא'ל
כ"ג חשון  ה'תשפ"ה  05:26 

לנח


ראשית אודה לך על שטרחת לכתוב לי תשובה.
עדיין אפשר לפשוט שהגר"ח בריסקער זצ"ל התכוון שיביאו הדברים בנוסח של 'כו"כ אמרו" כמו שכתב רבינו הגרא"ש זצ"ל ולא יפרסמו הדברים כלשונם. כמו"כ המכתב עוסק בפרסום הודעות לציבור, לכאו' יותר במסגרת כרזות מחאה ופשקעווילים וכד' (אולי גם במסגרת בטאונים שמביא רבי אהרן מהגריח"ז זצ"ל שאסור) ולא בכתיבת חיבור מקיף כפי ששאלתי.
מאת: נח מן
כ"ו חשון  ה'תשפ"ה  05:44 

ליצחק פתא'ל


בס"ד

מכתבו של הגר"ח מבריסק נכתב כהסכמה להוצאת ספר "אור לישרים" אשר בתוכו מעתיק הרבה מדברי האפיקורסים, לגלות את דעתם הטמא.

וכן בספר "דעת הרבנים" מעתיק הרבה מדבריהם למטרה זו, וכדי להוכיח עומק הכפירה שבדבריהם.
כ"ו חשון  ה'תשפ"ה  07:28 

ליצחק-תשובה לשאלתך...


בספר הברית להגאון רבי פנחס אליהו מוילנא זצוק"ל כתב בהקדמה השניה לספרו וז"ל:

ואלי דבר יגונב בשם איזה אנשים אשר אמרו לא יפה עשה המחבר אשר הזכיר בו כל דברי האפיקורסים ודעתם בדבר האמונה ותורה מן השמים וכדומה ושתיקה יפה בזה. על זאת אשיב ואען ואומר לא בדעת ידברו ולא בהשכל, כי איככה אוכל וראיתי להשיב על דבריהם לבטל דעותיהם אם לא אזכיר בראשונה דעתם ומחשבותם בו בענין ואחרי כן אשלח דברי ואמסם תשיב רוחי יזלו עד תבלעמו ארץ ויאבדו מתוך הקהל. אמנם מותר לחזור על דברי רשעים ודעת אפיקורסים למען השיב על דבריהם לעקור שרשיהם ולבטל דעותיהם כאשר חזר דוד את דבריהם באמרו אמר נבל בלבו אין אלהים השחיתו התעיבו (תהלים יד), וכן ויאמרו לא יראה יה ולא יבין אלהי יעקב (שם צד), לא די כי חזר אף גם הזכיר את ה' בדבריהם, גם הנה אתנו ספר האמונות והדעות מן רבינו סעדיה גאון ז"ל ובו חזר דעות ודברי כל האפיקורסים אשר בעולם ואשר היו לעולמים בשנים קדמוניות מינים ממינים שונים ומשונים בדבר האמונה למען השיב עליהם לבטלם, וא"ר יוחנן בן זכאי (בפרק הספינה) אוי לי אם אומר אוי לי אם לא אומר אם אומר שמא ילמדו ממני הרמאים אם לא אומר יאמרו הרמאים אין תלמידי חכמים בקיאים במעשינו, אמרה או לא אמרה אמר רבי שמואל בר יצחק אמרה ומהאי קרא אמרה כי ישרים דרכי ה' וצדיקים ילכו בם ופושעים יכשלו בם. ואתה אהובי ואבי ראה גם ראה אם בדברים אשר יוכלו הרמאים ללמוד להרע ורשעים יכשלו בם לא שם יד לפה ואמרם, בדבר אשר לא יוכל אדם להכשל בהם עוד מפני היד שנשתלחה בהם בעזרת צורי המלמד ידי לקרב לעקר ולשרש דעותיהם לשבר ולבטל כל טענותיהם ותשובתם בצדם, על אחת כמה וכמה שמותר וטוב ויפה הדבר הזה על הראשונים ועל האחרונים. ובכן לא אשית לנגד עיני דברי הבל כאלה" ע"כ.

ונלענ"ד שאין הדברים סותרים לדברי הגרא"ש זצ"ל ויש לחלק שהיכא שבאים למחות כנגד האפיקורסים והמחאה מכוונת ליראים ושלמים אין צורך לחזור ולצטט דברי האפיקורסות שנגדה מוחים וכשאין צורך אין לחזור על דבריהם אך בעת שרוצים להשיב על דבריהם כדי שלא יימשכו אחר כפירתם ולא יוסתו על ידם אחב"י ויש צורך בדבר להביא דבריהם כדי להשיב עליהם ולבטלם אין בכך איסור וכמו שכתב הגר"ח במכתבו לפרסם דברי הציונים כדי שלא יימשכו אחריהם אלה שעלולים לתעות אחריהם.


מאת: יצחק פתא'ל
כ"ו חשון  ה'תשפ"ה  21:35 

לר' יואל


אע"פ שלעניות דעתי אין ללמוד ראי'ה ממכתב הגר"ח זצ"ל (כמו"כ מלשון המכתב נראה שהוא מכוון דווקא לפרסום מחאות אצל יראי ה', כפי שכתב: "אולי תהא זאת לרפאות המון בית ישראל אשר עוד לא הושחת לבותם.") מ"מ ממכתבו של הגרפ"א נראים הדברים פשוטים כפי שכתבת.
מאת: זכריה (שם בדוי)
כ"ב חשון  ה'תשפ"ה  02:00 

ליצחק


בס"ד

יש את ויכוח הרמב"ן ושאר ויכוחים עם כמרים ומומרים שר"י שהודפסו והופצו ע"י גורמים יראי ה'.


מאת: יצחק פתא'ל
כ"ג חשון  ה'תשפ"ה  05:34 

לזכרי'ה


ראשית אודה לך על שטרחת לכתוב לי תשובה.
ב'ספר הויכוח' לרבינו הרמב"ן זי"ע לא מובאים כלל טענות הנוצרים כלשונם (כציטוט מדוייק). כמו"כ בספרים נוספים שנכתבו על הוויכוחים הרבים שהיו בין רבותינו הקדדושים זי"ע לבין המומרים דברי האפיקורסות כמעט תמיד אינם מצוטטים אלא רק בנוסח של 'כו"כ אמרו', דהיינו גוף הטענה לבד.