שליחת תגובה להודעה בפורום

זו ההודעה אליה אתה מגיב:

תשובה ח"ב

5.ולגבי מה שכתב על רח"ו אני תמה על כך שהרי בויואל משה מאמר 3 שבועות סימנים ע-עד כבר דחה באופן ברור סילוף זה שאומרים על רח"ו זיע"א.ובויואל משה סימן ע "והן הראוני עכשיו עלה נדפסת מא"י שאיני יודע מי הוא אך זה אני רואה בדבריו שהוא ציוני נלהב ומצדיק את האפיקורסים אף בדברים שאין בהם שום ממש והביא גם מהקדמת הרח"ו הנדפס בתחלת ס' העץ חיים שהשבועה שעל ישראל שלא ידחקו את הקץ אינו אלא עד תשלום האלף שנה ולא יותר וזה זיוף גמור שאינו מדבר שם כלל מאותה השבועה שלא לדחוק את הקץ ויען שמועטים המה הרגילים בלשונות האר"י ז"ל ובקישור דבריו יש מקום להטעות את הבריות בזה לכן ראיתי לבאר פירוש הדברים כפשוטן בלי ספק" עיין שם והלאה,והקיצור שרח"ו כתב שמצטער על הגאולה שלא באה וזה מפני שלא לומדים תורה לשמה והביא מתיקוני הזוהר(תיקון ל) שדרשו על פסוק השבעתי אתכם שהקב"ה לא יביא הגאולה רק אם ישראל יחזרו בתשובה מאהבה והביא על זה שהמדובר באלף שנים הראשונים שהיא גזירה מהקב"ה שלא יביא הגאולה(זוהר וירא דף קטז,קיז ועיין בכתם פז שם,זוהר שמות דף יז ומתוק מדבש והגהות אור זרוע לצדיק שם),אך לא דיבר על השבועות של ישראל שאסור לצאת מהגלות לעלות בחומה למרוד באומות וכו' רק דיבר על שבועתו של הקב"ה כביכול,ואחרי אלף שנה אפילו אם יחזרו בתשובה מיראה הקב"ה יביא הגאולה ,-ובודאי המהרח"ו לא יחלוק על כל הספרים כולם שכותבים שדוקא המשיח יגאל את ישראל וח"ו שמותר לנו לגאול את עצמינו,וכן כתבו המקובלים לדוגמא תלמיד המהרח"ו בטור ברקת אורח חיים סי' תקלט סעיף יד לאחד מתלמידי מהרח"ו-"כי ענין משיח כבר נאמר השבעתי אתכם...השביע הקב"ה לישראל שלא ידחקו את הקץ" עכ"ל,,אוצר החיים(קאמרנא)על רמב"ן מצות עשה ד-"אדרבה אנו מושבעין שלא ימרדו במלכיות אלא נקבלם באהבה עד בוא יבוא משיח צדקינו וזה לא יהיה בדרך הטבע אלא בכמה אותות ומופתים משונים ונפלאות" עכ"ל,וכן הבאנו לעיל את המהר"ל,הבן איש חי,רבי אברהם גאלנטי,ויש עוד הרבה ואין להאריך,ובספר עץ הדעת טוב למהרח"ו פרשת ויצא ד"ה ויאמר להם יעקב הביא זה בפירוש וז"ל "והנה הן עוד היום גדול ויובן זה ממ"ש בס' הזוהר כי נשבע הקב"ה להניח את ישראל שעליו נאמר נתנני שוממה כל היום בגלות יום אחד שלם והוא אלף החמישי עד שיפוח היום...ואח"כ נברא אדם רמז אל מלך המשיח וכמו שנאמר באדם ורדו בדגת הים כך וירד מים עד ים גם בזה יובן משז"ל היום אם בקולו תשמעו כמו והרי כתבנו בס' הזוהר כי נשבע הב"ה שהשיב המשיח לרבי יהושע בן לוי להניחם אלף שנים בתשובה כמ"ש השבעתי אתכם וכו' יתורץ עם הנז' כי ביום אבל באלף הששי תלוי בתשובה ובו יקוים היום אם החמישי היתה השבועה גדול ומיעוט תשובתכם נתארך לכם הגלות גם באלף ששי ולכן אתם הרועים השקו הצאן ולמדום דרכי שלימה ולכן רעו אותם כרועים נאמנים וע"י כן יגאלו...ומשיב להם הב"ה הנק' שומר וז"ש אמר שומר אל ישראל אתא בוקר יראה כבר עבר אלף החמישי שנשבעתי להניחכם בגלות הנק' לילה ואתא בוקר של אלף הששי שיכולין אתם ליגאל בו אמנם שבועתי כבר עברה זמנה ובעונותיכם שאינכם רוצים לשוב בתשובה גרמתם כי גם אלף הששי הנק' בקר יען כי הוא זמן גאולתכם הפכתם גם אותי לגלות הנק' לילה וז"ש וגם לילה ולכן דעו לכם כי (אז) אם לא תשובו בתשובה גמורה בלב ונפש כמ"ש פ' נצבים ושבת עד ה' אלדיך וכו' בכל לבבך וכו' אם יהיה נדחך וכו' אפילו שתרבו תפלה אם תבעיון בצלותין ובתחנונין בעיו ותרבו תפלות אמנם לא אדרש לגאולתכם אמנם אם תשובו באמת אז אתיו מן הגלות ואקבץ קץ גלויותכם ובואו ציון ברינה" עכ"ל,
מפורש שאין זה ענין כלל לשבועות שבמסכת כתובות קיא ופשוט.
וזה מה שכתב הבן איש חי כתב בבן איש חיל דרוש א לפרשת זכור "ונמצא כי תוקף הגלות במצרים היה לטובת ישראל, ולכן לזה הטעם נצטוינו לזכור תמיד ענין יציאת מצרים יען כי בגלותינו זה בראותינו עוצם ותוקף הגלות ג"כ נתנחם בזה, כי נדע ונכיר שכל זה הוא לטובתינו וכאשר היה במצרים בגלות ראשון, באופן כי בגלות האחרון נתנחם מן הגלות הראשון, ולזה רמז הפסוק מגיד מראשית אחרית" עכ"ל,ובבן איש חיל דרוש ד לפרשת זכור כתב "בגאולה העתידה כתיב, השבעתי אתכם אם תעירו ואם תעוררו את האהבה עד שתחפץ כי יש שבועה שלא נדחוק את השעה לעשות השתדלות בעבור הגאולה וביאת המשיח, ולכן אמרו רבותינו ז"ל אין המשיח בא אלא בהיסח הדעת, ולכן אמר הכתוב כימי צאתך מארץ מצרים אראנו נפלאות, כלומר הגאולה העתידה תהיה כמו גאולה של יציאת מצרים,שהיתה בהיסח הדעת, וישראל לא דחקו את השעה,ולא עשו שום השתדלות ליציאתם ממצרים, והיו עוסקים בעבדות ועינוי, עד ששלח השי"ת את משה בחירו להוציאם, ויאמן העם כי פקד ה' את עמו, ולכן אנחנו זוכרים יציאת מצרים בכל יום, ללמד שהגאולה העתידה תהיה כזאת, ולא יהיו ישראל דוחקין את השעה, לעשות דברים בשביל הגאולה בידים, אלא הכל נעשה מאליו מעשה שמים" עכ"ל ובעוד מקומות כתב הבן איש חי על ענין שאסור לדחוק הקץ כמו שפירושו לשיר השירים ואין לי זמן להעתיק הכל.
וכן בזכות אבות לרב אברהם גלאנטי (שהיה תלמיד מובהק לרמ"ק) על משנה אל תתודע לרשות כתב "כלומר להשביע השבעות כנגדם ולמרוד באומות ולצאת למלחמה כנגדם כמו שהעלו על לב אנשי פורטוגאל ורצו להרים ראש להרגם וללכוד המלוכה והיה שם זקן אחד ושאל ע"י שם אחד והשיבוהו אם תעירו ואם תעוררו כמו שפירשו חז"ל ג' שבועות השביע הקב"ה את ישראל אחת שלא ימרדו בהקב"ה וז"ש ואל תתודע לרשות דהיינו רשות הרבים לילית ובן זוגה ס"מ וע' שרים עכ"ל.והגר"א באבן שלמה (פ"י הערה ז') כתב וכ"ש מלכי חסד שאנחנו חוסים כעת תחת צל כנפי חסדים אנו צריכים לקבל עולם עלינו באהבה ולהתפלל עבור שלומם כמו שהיו עושים גם בזמן הבית וכמ"ש במד' שיהש"ר ע"פ השבעתי אתכם שהשביע הקב"ה את ישראל שלא ימרדו על המלכיות.
וכן אני יכול להביא עוד מלא מקובלים אך מספיק למבקש אמת מה שכתבתי.

נכתב ע"י: שמואל