מאת: רפאל קרלנשטיין
י"ד תשרי  ה'תשפ"ה  11:46 

הקדמה ל"הערות"


האמת שבשעה שכתבתי את ההערות על ספרך, הקדמתי הקדמה קצרה, אך מכיוון שהייתה בה קצת חריפות דברים השמטתי אותה

עתה לאחר התייחסותך ה'מנומקת' להערותיי אני מבין שטעיתי, ואכן הקדמה זו הייתה נצרכת אם כי לא בטוח שתועיל....

ובכן הא לך "הקדמה קצרה" זו שהיא תשובה מכאן ולהבא ולמפרע על סוג הכתיבה שכה הארכת בה!!!

אין בדעתי להתייחס כלל לדברי דמיונות כי מה טעם בריר חלמות - השקפות הנקטפות מהאוויר ונשלות מביצות - 
כוונתי כמובן לכל אותם ספורים שבעל פה ההולכים ומתפזרים באוויר העולם, עד מפי עד וסופר מפי לבלר, ומשנים צורה ותואר מתקופה לתקופה הכל לפי המספר והכותב, העיתון והמכתם.

סיפורים בעל פה יש לכל צד, ואין קצה למעשיות ריקניות, אשר "נמסרו בדייקנות" על סמך זיכרונות מעורפלים המתובלים בקורטוב ניכר של דעות אישיות, והדברים ידועים.

אם חפצה נפשך במעשיות עסיסיות מעין אלו, כלך לך לדרך זו והתענג על משמני הסיפור והדמיון כאוות נפשך, אך אל תצפה שיתייחסו לדבריך באיזו שהיא רצינות, לכל היותר יועילו למדור בעלון של שבת....

אך אם דרישת האמת בקרבך, שים נא לבבך אל דברי החכמים הכתובים והחתומים, בהם תעמיק ורק מהם תשאב מים חיים לרוות צימאון דעתך. ורק באלו מתכוון אני לדון. 

ט' חשון  ה'תשפ"ה  07:11 

אתה מוזמן לדון בכל מה שאתה חפץ...


ברור שכשאין מה לומר על עדויות בע"פ שנבדקו ע"י גדולי ישראל ו/או נאמרו ע"י תלמידיהם אז הכי קל לומר שמדובר ב"סופר מפי לבלר", "מעשיות ריקניות" וכד' אבל את ההחלטה כיצד לברור את העדויות השונות, איזה מהן לקרב ואיזה לרחק אני מעדיף לקבל מתלמידי חכמים מובהקים ומוכרים ולא מאיזה מבקר בפורום שאיני מכירו.
בניגוד לר' קוק שדאג לשלוח את הבולשת הבריטית ולשים במאסר תלמידי חכמים כדי למנוע דברי חכמים כתובים וחתומים נגדו (מה שאילץ לא פעם להתבטא בע"פ כנגדו מבלי להעלות את הדברים על הכתב) אני לא מכריח אף אחד לקבל את דבריי אלא משתף במידע שאני הצלחתי להגיע אליו ואתה מוזמן להתייחס לעדויות שהגעתי אליהן ולבטלן באותה המידה אבל לבטל את הדברים במחי יד ללא שום ראיה או הסבר מדוע לא לסמוך עליהם לא מראה על רצינות כלשהי, אלא על פחד מבירור האמת, מה גם שההסתה להמשך אחרי דעותיו האפיקורסיות והכוזבות של הר' קוק מיוסדת כמעט לגמרי על סיפורי לבלרים שאפילו לא טרחו לספרם בצורה שתסתיר את שקריהם (כמו למשל הסיפור הבדוי שלא היה ולא נברא של הרמ"צ נריה על עזיבת מרן החפץ חיים זצ"ל את הכנסיה הגדולה בעקבות דברים שנאמרו שם כנגד הר' קוק) או לדאוג לכל הפחות להציג מקור מהימן לדבריהם.