מאת: דוד
כ"ד אב  ה'תשפ"ד  00:43 

דין מחללי שבתות בפהרסיא בזמנינו


החזו"א כותב ביורה דעה (אם זוכר נכון סימן ב) שדין מומר להכעיס שדינו כמין זה רק למגדר מילתא ולכן בזמנינו שאין "התגלות אלוקות" וכח הכפירה גדול וכו' אז אף אלו צריך לקרבם ולמשכם בעבותות האהבה. האם לפי זה גם דין מחללי שבת בפהרסיא שהם לא באמת מינים אלא רק דנים אותם כמו גוים אולי גם הם בכלל דברי החזו"א?
ראיתי ג"כ בכמה מקומות בספרי רבי צדוק הכהן מלובלין שמדבר שאף עובדי ע"ז שנשמתם האלוקית נפרדת מהם אעפ"כ יש להם עדיין רשימו ולכן דורשי רשומות אמרו שאף ירבעם בן נבט ואחאב ואחיתופל ודואג "יבואו לעולם הבא" בסופו של דבר, גם אנו רואים את נביאי ישראל שלימדו זכות על ישראל אף שעבדו ע"ז בזמן בית ראשון (כי אז עבדו לשם תאוה) ודעת רבי מאיר שנקראים בנים, ומבאר שרק הכופרים בתורת ה' ממש אין הם כלל מישראל אלא מערב רב. בכל מקרה אולי גם יש ללמד זכות (רק בתפילה לפני בורא עולם כמובן ולא לעיני העם שעי"ז יבואו להתחבר לרשעים וללמוד ממעשיהם הרעים) על אותם החילוניים בימינו שבאמת יש הרבה מהם שיש להם אמונה בהקב"ה ואף שעושים עבירות חמורות עדיין רואים שהרבה מהם חוזרים בתשובה?
 תודה
ה' אלול  ה'תשפ"ד  05:48 

ראה בענין זה בהרחבה...


בספר "בינה ודעת" להרה"ג מנחם אדלר שליט"א (מהדורה ראשונה נדפסה בתשס"ח ואח"כ יצאה מהדורה נוספת עם הוספות) ורק אעתיק לך קטע מתוך מה שכתב בהקדמה:
"קביעת גדרם ההלכתי של החילונים בזמננו, ובדינים השונים המסתעפים בהנהגה כלפיהם, אינו פשוט כלל ועיקר ויש לדון הדק היטב בדבר, ובעיקר בבירור דין 'תינוק שנשבה' ולמי מהם יש דין זה בזמננו, לכן, בסוף הספר הוספנו בהרחבה בירורי הלכות בסוגיות עמוקות אלו כדרכה של תורה. בסימנים אלו נקטנו לעיקר את דינם של אלו שאינם שומרים תורה ומצוות, כדין מחלל שבת בפרהסיא, אשר דינו נפסק בשו"ע כמומר לכל התורה. וזאת כפי שלענ"ד נקט המשנה ברורה בסימן שפ"ה סק"א לעיקר, וכפי שהכריעו בענינים שונים, הגר"מ פיינשטיין והגרש"ז אויערבך זצ"ל ולהבל"ח הגרי"ש אלישיב והגר"ש וואזנר שליט"א [הספר שברשותי הוא מהדורת תשס"ח ולכן הוסיף להם התואר שליט"א], שלרוב אלו שאינם שומרים תורה ומצוות (בארץ ישראל) אין דין תינוק שנשבה. וגם לדעת החזו"א, שלרבים מהם יש דין תינוק שנשבה, מכל מקום כתב "יש לדון על כל איש בפרט ולמוד שיעור ידיעתו" ולא כפי ששגור בפי העולם בשמו שהוא דין מוחלט לכולם"

ועיי"ש שהרחיב מאד בעניינים אלה עם מקורות רבים, וגם התייחס לנושאים שהעלית כגון להתפלל על רשעים וכד'.

ועיי' עוד בשו"ת פאת שדך ח"ג (יו"ד) סי' נה' להגאון רבי שמואל דוד הכהן מונק זצ"ל וסיים שם וז"ל: "ונשים בין עינינו את היסוד הזה, שאדם שאינו נקרא ישראל בדיני התורה, [דהיינו שאינו ישראל מחמת קדושתו ועבודת בוראו], אינו ישראל כלל. ואע"פ שהוא קורא לעצמו ישראל, אין זה אלא כמו כל שאר דעותיו המשובשות כמ"ש מוהר"ר אלחנן ווסערמאן הי"ד זצ"ל. ולא תטה אותנו הרגשת הלב מן המסלול הנכון על פי השכל והתורה, ונכיר שהאחוה לפי האמת אינה האחוה הגשמית בתולדה אלא האחוה הרוחנית במצוות".