מאת: דוד
י"א שבט  ה'תשפ"ה  20:59 

הרב דוב לנדו הר' קוק והציונות הדתית


באתר כיכר השבאב התפרסמה שיחה שלו עם רבני ארגון "לב שומע" בה נאמרו בין היתר הדברים הבאים:

ראש הישיבהאם היו יותר היו מצילים עוד יותר. מה שיותר – יותר מצילים. זה מידת הרחמים. כל בחור שלומד תורה, מה שהוא עושה להצלת עם ישראל אין מה לתאר! כל בחור וכל אברך או לומד, כל יהודי שלומד, אבל בחורים הם אלה שבגללם יש הסבר הגיוני שאנחנו קיימים כאן. זה הסבר הגיוני, אין שום תחליף, אין שום הסבר אחר, יש רק דיבורים, או שאלה המבולבלים עם הכיפות הסרוגות, עליהם אני לא מדבר בכלל, להם יש תיאוריות שלהם, איתם זה קשה, וזה שיחה אחרת..., אם נדבר עליהם נעבור לפסים אחרים..., אני יכול לדבר הרבה, זה קנאות של פעם..., זה לא הזמן, אם אתם רוצים אני יכול לדבר...

הרב מילר: "הם אומרים שלדור הצעיר זה חשוב מאד".

ראש הישיבה: מה אני אגיד להם, שהרב הראשי הראשון דאג איך מונעים את הטמפל של הרצל... יש מכתב שלו, איך הוא כותב שם 'בזאת יתומם חזונו של הרצל'. הוא אמר שאפשר בהר הבית עצמו, שהלכה כמו הראב"ד שמותר להכנס להר הבית, והוא ענה לו שהלכה כמו הרמב"ם שאסור, ממילא עשו את זה ליד הר הבית, לא בהר הבית 'ועל זה יתומם חזונו של הרצל'. טוב, בשביל מה לדבר על זה...

הרב מילר: "אבל הם אומרים שזה ביחס למקימי הרעיון שלהם, אבל היום יש הרבה בחורים שהם רואים את הציבור הדתי לאומי, מה שמרן שליט"א קורא להם הכיפות הסרוגות שבאמת מוסרים את הנפש להבנתם, חלקם לומדים, ומצד שני הולכים ונהרגים בשביל מה שהם קוראים בלשונם 'משמר העם הוארץ' ויש בחורים שזה עושה להם הרגשה של אנחנו לא בסדר, הם בסדר".

ראש הישיבה: "אז אמרתי, הם נהרגים בגלל שאנחנו לא לומדים מספיק, וצריך להציל עוד יותר. הם נהרגים כי רבותיהם מלמדים אותם תורה מעוותת, מי שמכיר את הרעיון הציוני, מה היה פעם, תנועת בני עקיבא, זה קיים עדיין, אבל אני לא מאחל להם כל ברכה, הסיסמה שלהם היתה, אני נעבאך יודע, לא בורא עולם, לא תורה, 'ארץ ישראל, לעם ישראל על פי' הצבע – אני אומר – 'תורת ישראל', זה מה שקיים. החילונים של היום כבר מפקפקים בכל הזכות בארץ, והם צודקים מבחינת..., להם ארץ ישראל זה השיא.

ראש הישיבה: ר' אלחנן כותב על זה כבר בעקבתא דמשיחא, על הגישה למעשה שלו יש ויכוח בחזו"א וזה דבר אחר, אבל אצלם זה המציאות, ארץ ישראל לעם ישראל זה הנושא הבסיסי, ואנשים של פעם שכבר לא חיים הרבה שנים, אין אמר פישמן מיימון 'יותר טוב שילכו לשומר הצעיר מאשר לאגודת ישראל', אתם לא יודעים, כך הוא אמר, איי הכל כפירה, כל העבירות שבעולם, כפירה בכל, וזה עבר להם בצורה כזאת, אז היום נכון, הם שומרים מצוות, ור' יעקב פרידמן אמר איזה נוסח, יש להם יהדות וכו', - ניתן לשאול אותו, הוא יכול לומר הגדרות.

הרב מילר: "אז בחור שואל, אז לא צריך צבא?"

ראש הישיבה: זה כמו הסיפור עם השלג, עם החפץ חיים, שאחד אמר, כמה טוב שלג, אם קופאים בשלג, לוקחים קצת שלג ומשפשפים את הפנים, סיפור ידוע, מה טוב בשלג... אי אפשר במצב כזה, הם גם עושים בפעולות שלהם הרבה לא בשביל הצלה, אלא בשביל הכבוד של המדינה, הורגים אנשים בשביל כבוד. מה אני אלך לדון, אני לא כ"כ בקי בפרטים, אחרים יכולים לספר את זה טוב. הם מאשימים אחד את השני, וכולם אומרים אמת..., כולם אומרים אמת. להגיד לבחורים זה לא פשוט, כל הדברים האלה, אבל זה ההצלה.

ראש הישיבה: אז מה עושים במצב כזה? אני לא יודע מה היה קורה בתחילת המדינה אם היו עושים כאן שלטון של או"ם היה מצב מצויין, יש מכתב מהבריסקר רב מאז, מכתב פוליטי, נגד שרתוק, שרת, מכתב לחוץ לארץ מתש"ח, אפשר בלי מדינה לחיות טוב עם הערבים, אם נלך עוד אחורה אפשר כמו שר' חיים זוננפלד עשה, לכבד את הערבים, היה די טוב שמושלים כאן הערבים, מצב הכי טוב, הערבים היו מושלים, היו מכבדים אותם, לא מתערבים בהם, מביאים כסף לארץ, הערבים אוהבים כסף.

ראש הישיבה: כל ההיסטוריה כאן ביישוב, מאי נפק"מ כעת, עכשיו זה אחרת, אבל לשעבר הכל היה בצורה שהיה את המדיניות של ר' חיים זוננפלד, לחיות טוב עם הערבים והערבים כיבדו אותו מאד מאד, ואיך הוא לתייחס חערבים, זה כבר היסטוריה לפני יותר מתשעים שנה, איך הוא כותב למלך עיראק, יש מכתב שהוא כתב לו, להוד מלכותו, רציתי ללוות אותו, כשהוא חזר לארץ, אבל אצלנו היה יום שבת ואני לא יכול, והוא חותם את עצמו 'עבדך יוסף חיים זוננפלד', אם הערבים היו מקבלים כזה יחס, היה המצב אחרת. גם גרמו שהערבים שונאים אותנו.

ראש הישיבה: הערבים אף פעם לא היו טובים, אבל היה צריך לכבד, הוא קיבל מדליה ממלך ארם, כך ההיסטוריה מראה. הציונות היתה כאילו שהם יצילו את העם היהודי, והם הביאו את האסונות הגשמי לא רק הרוחני לעם ישראל, אף פעם הערבים לא כ"כ שנאו בכל העולם. אבל מה זה נפק"מ כעת, מה לעשות כעת, שחיים בין שודדים והשודדים מצילים אותנו, מה לעשות, זה בעיה גדולה, אז מה? יפסיקו יום אחד, כבר אי אפשר להאמין להם, היה אפשר לעשות אולי ויתורים אדירים. לא יודע מה להגיד, מבחינה פוליטית אני לא מכיר, ומה שלא מבינים לא צריכים לדבר, יש שיטה אחרת אבל... מישישים צריך לסבול לשמוע אותם הרבה...

י"א שבט  ה'תשפ"ה  06:08 

כיכר השבאב בלחץ...


מדברי הגר"ד לנדו שליט"א אז הם מביאים אותם בצורה מעוותת כדי שלא יהיה ברור מה הוא אומר וגם מסלפים את דבריו (כמו לגבי הר' קוק שהגר"ד אומר שהר' קוק דאג איך בונים את הטעמפל של הרצל כדי להגשים את חזיונותיו והם כותבים שהר' קוק דאג איך מונעים את הטעמפל של הרצל) ומביאים את הדברים בצורה מעורפלת שלא יובן דעת התורה הברורה שהדת"לים מפקירים את חייהם בגלל שמלמדים אותם תורה מעוותת ובכיכר השבאב ימשיכו להגיד מבוקר עד ערב שהם מוסרים עצמם על קידוש ה' ועל הצלת עם ישראל...
מאת: ליאור
י"ד שבט  ה'תשפ"ה  23:06 

כוונת דברי הרב


הייתי שמח להבין למה הרב התכוון באומרו שבגלל התורה המעוותת של הדתלי"ם הם מתים במלחמות? לא כל כך הצלחתי להבין את הקשר בין הדברים. והשאלה היא האם זה נכון להיאמר בתקופה רגישה כזו כאשר דם החללים עדיין טרי והולך ומתרבה מדי יום? ואני יודע שרוב התשובות יהיו בסגנון של "זה בגלל המדינה הציונית". אך בואו נניח את זה כרגע בצד וננסה לגלות התחשבות ברגשותיהם של אחרים, גם אם איננו מסכימים איתם באותה דעה. 

בנוסף לא הבנתי מאי נפק"מ מה ניסה הרב זוננפלד זצ"ל לעשות בזמנו, ומה היה יותר טוב, שהרי בסופו של דבר קמה המדינה וזו המציאות כרגע, ואי אפשר לוותר עליה שהרי זה להפקיר דמם של כל ישראל ביד הישמעאלים (ונכון שהשנאה גברה בגלל הציונים אך למעשה זה לא משנה כי בסוף הם רואים יהודי=ציוני ולא בודקים מהי מידת הציונות שלו לפני שמבצעים את זממם).

חשוב להבהיר שאני שואל את הדברים כדי להבין ולא כדי לקנטר או להתריס חלילה. הנני בעצמי אברך חרדי שהיה מזרוחניק לשעבר, והתחרד בזכות האתר הזה, הספר, ושאר התכנים המובאים כאן (אני מניח שלא תזכור אותי ר' אברהם כי זה היה למעלה מעשר שנים). רק כעת בעקבות מאורעות התקופה חזרתי לקרוא קצת בענייני השקפה כי מצאתי את עצמי מאוד מבולבל לגבי כל הנושא, ויש דברים שאני רוצה לברר ולהבין אותם לאמיתה של תורה.

תודה.

ליאור.
כ"ה שבט  ה'תשפ"ה  06:21 

ראשית, לא מדובר כאן ברגשות...


אלא בבחורי ישיבות שמחסרון דעת ומחשיפתם לאתרי נייעס רדודים מרגישים שהם פחות בסדר מאלה שגם לומדים וגם מוסרים נפשם במלחמה ועל כך משיב הגר"ד לנדו שההצלה היחידה היא לימוד התורה ואלה שהולכים לצבא עושים זאת רק בגלל שרבותיהם מלמדים אותם תורה מעוותת ולא מבינים שהם מפקירים את חייהם לשווא בגלל שרבותיהם מלמדים אותם תורה מעוותת שגורמת להם לדמיין שמלחמה על הכבוד הלאומי של המדינה אחרי ההשפלה של פרעות שמחת תורה כשהם מפרנסים את האויב ומחזקים אותו  ומסכנים את חייהם לשווא כדי לא לפגוע באויב וכשניהול המלחמה הוא ע"י אתאיסטים, מומרים ופורקי עול שחיי אדם הפקר בעיניהם היא מלחמת מצוה והצלה.

והגר"ד לנדו מזכיר איך שגם בעבר ההצלה היתה רק מכיוון התורה ולומדיה ואם היו הולכים בעצת גדולי וזקני התורה שבדור לא היה שום סכסוך עם הערבים בגלל שאצל גדולי הדור חיים של יהודי אחד חשובים הרבה יותר מ"מדינה" ושאר אידיאלים נבובים שמהותם היא "נהיה כגויים" ושהתורה ואח"כ גם הנביאים הזהירו מפניהם שוב ושוב.

ומה שכתבת שוויתור על המדינה הינו הפקרת דמם של כל ישראל בידי הישמעאלים בדיוק ההיפך הוא הנכון ואדרבה המציאות של המדינה הפקירה דמם של יהודים כמים מה שלא היה בכל השנים שקדמו לה כשחיו כאן יהודים וערבים, ואחרי פרעות שמחת תורה כל מי שיש לו קצת שכל בקדקודו מבין שהמציאות שאנחנו נמצאים כאן בארץ עם כל האויבים מסביב לא מבטיחה את קיומה של המדינה אפילו לא לעוד עשר שנים וזה בעיני בשר ודם פשוטות אבל בעינים של יהודי המבין את גודל המרידה של המדינה במלכות שמים והמלחמה האכזרית שלה נגד היהדות והמאמצים הגדולים שלה להידמות לגרועות שבאומות צריכים לפחד הרבה יותר מהפקרת נשמותיהם של מליוני היהודים החיים פה בארץ ומהתגובה של הקב"ה להפקרות והתעללות זו בבניו ובנותיו שפרעות שמחת תורה זה רק דוגמא קטנה למה שיכול לקרות פה כתוצאה מהתנהגות זו.
ובטוחני שאם היה מצב שההנהגה כאן בארה"ק היתה ע"י גדולי תורה היו יכולים לדון עם כל מנהיגי העולם הערבי ולמצוא פתרון שיבטיח חיים של יהודים לצד חיים של ערבים בארה"ק ולהמעיט את הסכנה שאנחנו נמצאים בה הרבה יותר מאשר ה"מדינה" עושה זאת ופוק חזי כמה מלחמות כבר היו בעזה ולא הועילו כלום וכן בלבנון וכן ביו"ש והצד השווה שבהן עוד ועוד אלפים רבים של חיילים שנהרגו ונפצעו ללא כל תועלת.