שליחת תגובה להודעה בפורום

זו ההודעה אליה אתה מגיב:

האם הרצל יש"ו הוא עקבו של משיח הראי"ה?


איך הדתילונים עטורי זקן מקבלים שהרצל היה עקבו של משיח בן יוסף?
ונה לך תשובה לשאלתי ששאלתי באתר מוריה.
מה הוא חשוב יותר מירבועם בן נבטשעליו נאמר שאין לו תשובה?


Message 46 of 47: הודעה 46 מתוך 47:

From: "moriya@kmoreshet.org.il" <moriya@kmoreshet.org.il> מאת:
To: "yeshurun10@speedy.co.il" <yeshurun10@speedy.co.il> אל:
Date: Thu, 27 Jan 2005 21:33:12 +0200 תאריך:
Subject: שאל את הרב נושא:


כוונתך כנראה לדברי מרן הראי"ה קוק זצ"ל
המובאים בהספדו הידוע על פטירת הרצל,
בתוך מאמרי הראי"ה עמ' 94-98.

א. אינני מבין את מה היסוד להגדרתך כי הרצל היה "כופר"?! אמנם הוא לא היה דתי במובן הרגיל, אך
מעשיו ושאיפותיו הם בעלי ערך לאומי לא מבוטל, ויש צדיקים שזוכים לראות במבט פנימי את הערך
הגנוז מעבר לערפילי הדמות הגלויה.

הן אמרו חכמים שאפילו רשעים שבישראל מלאים מצוות כרמון, ויש הזןכים להבין וגם לראות את הערך
הגנוז הזה מתוך אהבת ישראל.

אין בכל זה מאומה כדי להקל ראש ממצבו ויחסו של הרצל ליהדות,
אך גם אין בכל זה כל רשות לבטל את ערך מעשיו בקביעה שלילית.

ב. דברי הרב קוק אינם בזיהוי ישיר להרצל האיש, אלא למהלכי הגאולה שבדור,
שהרצל ע"פ מגמת מעשיו אכן משתלב בהם.

ובתקציר רעיון דברי מרן הראי"ה זצ"ל אנסה לסלול את כוונת דבריי:
1. הרב פותח את הספדו בפסוק בזכריה יב, א, שחז"ל דרשו במסכת סוכה נב, א על הריגת משיח בן
יוסף.
2. מתוך דיון בדברי חז"ל אלו, הרב מברר מדוע יש צורך בשני משיחים: משיח בן דוד ומשיח בן יוסף?

3. הרב משיב כי יש בעם ישראל שני כוחות: גופני ורוחני.
כוחות אלו מתגלים בראשית התרקמות האומה בשני השבטים: יהודה - רוחני, ויוסף - גופני.
4. "תכלית בחירת מלכות בית דוד היה שיהיו שני הכוחות נכללים כאחד", אלא שחטאי העם גרמו לפירוד
בין שני הכוחות.
5. הגלות היא ביטוי לניגוד השורר בין שני הכוחות הללו.
6. לקראת אתחלתא דגאולה יש צורך הכרחי לפעול עם הכוח הגופני הבא לידי ביטוי בתהליך של "משיח
בן יוסף" על מנת לחדש ולבסס את קוממיות ישראל בארץ ובסדרי הנהגה ושלטון.
אך הכוח הגופני רק משמש כאמצעי ואינו יכול להישאר ככוח מוביל - לכן משיח בן יוסף עתיד להיהרג,
במובן הזה של ביטול הכוח הגופני לטובת הופעת הכוח הרוחני שיוביך ויבנה את האומה.
7. את מהלכי הציונות הכללית, הרב רואה כחלק הפועל במסגרת הכוח הגופני מפני שהיא "נוטה לצד
הכללי ביותר, ומצד חסרון הכשרתו אין הכוחות מתאחדים".
8. הרצל כדמות מובילה במהלכי הציונות, עומד במקום משמעותי באותו הכוח הגופני הפועל בעם ישראל,
ועם פטירתו נחלש הכוח הזה, כחלק מהמובן של "הריגת משיח בן יוסף". לא במובן של פטירת יחיד -
אלא במובן של פטירת "הרעיון" שאותו היחיד, הרצל, היה שייך אליו בפועלו החשוב למען עם ישראל.
9. במובן הכללי הזה, הרב מצביע על הנקודה העיקרית שבכל משא ההספד שנשא: הלקח שצריך להילמד!
10. ומהו הלקח? כיוון שבמציאות של הציונות דאז התגלעו חילוקי דעות וסכסוכים, הרב מדגיש את
הלקח בהתחדשות הכוח בעם לצורך איחוד הכוחות.

לענ"ד זו כוונת הדברים:
לא בהצבעה אישית - אלא בהבטה על הרעיון והמשמעות בשלבי מהלכי הגאולה.

ג. השלמת כווני החשיבה ראה בתשובה
שהשיב הרב שמואל אליהו שליט"א רבה הראשי של צפת:
http://www.moriya.org.il/shut/indexid.asp?id=9781
המייל שלי הוא
yeshurun10@speedy.co.il





נכתב ע"י: king