שליחת תגובה להודעה בפורום

זו ההודעה אליה אתה מגיב:

שאלה לגבי מרן הגר"יל דיסקין זצוק"ל

אני קורא כעת את הספר "האיש על החומה" (בתרגום לאנגלית). קראתי קטע מסוים על מרן הגרי"ל דיסקין זצוק"ל שעורר אצלי מס' תמיהות. באותו הקטע סופר על כך שמרן הגרי"ל דיסקין זצוק"ל התייחס בחיוב לעבודה חקלאית בקרב היישוב הישן, ובכלל זה עמד מאחורי הקמת המושבה "פתח תקווה". הטעמים לתמיכתו בעבודת אדמה היו רצונו להקל על תנאי המחיה והצפיפות בירושלים וכן הרצון להשתיק את אלה שהאשימו את יהודי היישוב הישן בעצלנות וחוסר יכולת לפרנס את עצמם. כמו כן, סופר באותו קטע על כך שמרן הגר"יל דיסקין זצוק"ל עמד מאחורי "אגודת מייסדי היישוב" שייבשה את הביצות והקימה את פתח תקווה. וכן סופר על כך שבית דינו של מרן הגר"יל דיסקין זצוק"ל הכריז דברים בזה"ל: "כל יהודי האוהב את עמו ואדמתו חייב לתמוך ביוזמה זאת".
תמיהותיי הם כדלקמן:
א. האם ניתן לסמוך על התרגום של הטקסט ? האם הדברים אכן נאמנים למקור ? משום מה, קשה לי להאמין שמרן הגרי"ל דיסקין זצוק"ל התייחס בחיוב לעבודה חקלאית, במיוחד כאשר לצורך עבודה זו יהודים היו צריכים לשים את לימוד התורה בצד... כמו כן, מסופר שמתיישבים רבים נפלו קורבן למחלות שונות בעת שעבדו בביצות האלה ואני תוהה האם עניין פיקוח נפש לא נלקח כאן בחשבון ?
ב. היהודים בארה"ק תמיד נתמכו בידיי אחיהם מחו"ל והיו קרנות צדקה ותמיכה ביישוב הישן. כך, למיטב ידיעתי, הדברים התנהלו תמיד. איך ייתכן שמרן הגרי"ל דיסקין זצוק"ל ביקש לשנות מנהג שכבר היה קבוע מהדורות הקודמים ?
ג. ממתי האשמה הבאה מחוגים של שונאי ישראל צריכה לשנות את התנהגותם של יהודים העוסקים בלימוד תורה כדי להפיס את דעתם של השונאים הללו ? 

נכתב ע"י: שואל