שליחת תגובה להודעה בפורום

זו ההודעה אליה אתה מגיב:

ובאותה מידה...

מרן הגר"ש ואזנר זצ"ל הכיר טוב יותר ממני וממך את כל גדולי ישראל שפרסמו ברבים לציבור הרחב להשתתף בבחירות וידע היטב היכן נמצא הרוב ואעפ"י כן לא הורה לאף אחד מתלמידיו להשתתף בבחירות. וכן מרן האדמו"ר מסאטמאר ידע זאת טוב ממני וממך ובכל זאת הורה שלא להשתתף בבחירות ושאין איסור יותר חמור מזה אז או שאתה מאשים אותם שהורו שלא כהלכה והכשילו רבים מבני התורה שלא ללכת אחר הרוב או שתסביר כיצד הרשו לעצמם להורות כך? ויותר מזה גם גדולי הדור שתמכו והורו לציבור הרחב להשתתף בבחירות לא אמרו בפירוש שאלה שלא משתתפים עוברים על איסור כלשהו ומרן הסטייפלער כתב מפורשות בתשובתו לגרש"ד מונק וז"ל: "ומה שטען מעלתו שיש איסורים בדבר, הרבה נתישבתי אם כדאי להשיב כי באמת אין רצוני כלל שחברי נטורי קרתא שיחיו לאוי"ט ישנו את דעתם, אם כי איסור אין כאן, קנאות לשמו ית' יש כאן, וגם זה נחוץ ומועיל לשמירת הדת בחוגים רבים, וכש"כ שכל מעשיהם לש"ש ובמסי"נ והמה חביבים עלי עד לאחת".

 

וראה בספר דעת יהודה הנ"ל (להגאון רבי יהודה שפירא זצ"ל ראש כולל חזו"א) עמ' רכז' שכתב בתשובה לתלמיד ששאל אותו על השתתפות בבחירות בשנת תשנ"ו וז"ל: "אני לא הייתי נגד הצבעה, אדרבה לרבים השואלים אם מותר, אמרתי מותר, אלא משאלתך הבנתי שרגשותיך מורים להימנע, כתבתי שאפשר להימנע". הרי לך שעל סמך רגשותיו של השואל אמר לו שאפשר להימנע ולא חש כלל לכל "מנין ובנין של גדולי ישראל" המורים להצביע.

 

כך שאם אינך מעונין ללמוד את הנושא כדבעי מהמקורות שהפנינו אליהם שיערב לך ועשה כפי שנראה לך שמורים רוב מנין ובנין של גדולי ישראל אבל הבן שבמצב זה אתה מופקע מלהגיד גם לאחרים מה הם צריכים לעשות בדיוק כפי שמי שנמנע מללמוד הלכות שבת לא יעז להורות למאן דהו כיצד לנהוג הלכה למעשה גם אם נראה לו כי רוב מנין ובנין של גדולי ישראל סוברים כך או אחרת.

 

ואסיים בדברי הגרש"ד מונק בהקדמתו לשו"ת 'גרגרים בראש אמיר' וז"ל: "ולכן- אין אני אומר קבלו דעתי אם יבא שום אדם וישיב עלי מתוך דברי תורה ממש, אבל אם לא ישיבו עלי טענות תורניות אלא כבר אמר פלוני הצדיק ופלוני הזקן שלא כדבריך-אין אני מבטל את דעתי המיוסדת על טענות תורניות וגם אינני חייב לבטלה מפני צדקת וזקנת החולקים אם לא ישיבו בדברי תורה".

 

אז לפני שאתה כולל ענקי עולם ומעז להשוות אותם או את הפועלים הלכה למעשה לאור פסקיהם לאמנון יצחק ולחיים אמסלם ולר' מזוז כדאי לטובתך שתשב ללמוד את הנושא בעיון אם אתה באמת רואה את ההגדרה 'בן תורה' שייכת אליך.

 

בברכה, יואל. 

 

 

 

 

 

 


נכתב ע"י: יואל אלחנן