שליחת תגובה להודעה בפורום

זו ההודעה אליה אתה מגיב:

יפה מאד ואם כן אתה הראת לדעת...

שהעובדה שיש פרסומים או מכתבים בעיתונים מצדם של גדולי ישראל לתמיכה במפלגה כלשהי לא יוצרת שום משוואה האומרת כי כל מעשי חברי המפלגה נעשים בהסכמת ובתמיכת גדולי ישראל שהורו לתמוך בהם ואחרי כתבי נזכרתי כי ראיתי פעם דברים בזה מהגאון רבי משה מרדכי הלוי שולזינגר זצ"ל (שכל פעילות 'אזמרך לאמים' התחילה מהסכמתו לספר 'דת הציונות' ומעידודו לפעילות) במאמר שהביא בהקדמה לספרו משמר הלוי על מסכת סוכה וז"ל:

ועוד נשאר לנו לברר בס"ד שאלה גדולה אשר רבים שואלים אותה: הנה יש ארגונים וכו' אשר מופיעים תחת הכותרת: "בנשיאות" או "בהדרכת", או "בעצת" או "בהכוונת" או "בהוראת", וכיו"ב, של גאונים גדולים וצדיקים מפורסמים ואם כן הלא כבר אפשר לסמוך עליהם? ואיך זה יתכן לחשוד בהם שמעשיהם אינם רצויים, והם מקלקלים ומכשילים ומשחיתים ומטמאים ומחטיאים, וכו' וכו' רח"ל? ותשובה לשאלה הגדולה הזו למדנו מדברי מרן מאור עינינו ה"קהלות יעקב" זיע"א בספרו הקדוש "חיי עולם" חלק שני פרק ח', יעויין שם בכל דבריו הקדושים וסיים שם וזה לשון קדשו: "ואפילו חיבור שיש עליו הסכמות מחכמי תורה אין זאת אומרת כלל על הגינות הוראות החיבור כידוע, ואין רצוני להאריך רק אעתיק מש"כ הגאון מהרש"ם ז"ל בתשובותיו חלק א' סי' קט' וז"ל: הן נשלח אלי ספר וכו' וגם אני הסכמתי עליו בראותי אפס קצהו וכו' וכאשר עיינתי ראיתי כי כל רוח דעת אין בקרבו, עיי"ש כל הסימן" עכ"ל מרנא ורבנא ה"קהילות יעקב" זיע"א.

 

וקל וחומר: ומה ספר שהי' בשלימותו לפני הגאון השר המסכים, וכתב עליו מכתב הסכמה, מודיע לנו הגאון המסכים כי נכתבה ההסכמה "רק בראותי אפס קצהו", "וכאשר עיינתי ראיתי כי כל רוח דעת אין בקרבו", אם כן קל וחומר בן בנו של קל וחומר, כשהמדובר לא בספר גמור, אלא בהסכמה על ארגון, או מוסד, או אישיות מסויימת הלא ברור שאין בדברי המסכים שום הסכמה על כל שיעשה המוסכם בעתיד, ועל הנידון המסויים שלפנינו והפעולה המסויימת שלפנינו על זה אין כאן שום הסכמה, כמובן. וכבר שאלנו כמה פעמים מגדולי דורנו שליט"א, הבאים על החתום ועל ההסכמה למוסדות ואישים מסוימים: והא קא חזינן שעשו דברים לא טובים ודיברו דברים מקולקלים? ואמרו שאין זה כלל וכלל שום הסכמה על כל מעשה שיעשה המוסכם, או דיבור שיוציא מפיו, ואין זו הוכחה כלל וכלל שהתיעצו אתם על הפעולה הנוכחית, ובודאי שלא הראו להם מראש את כל ההרצאות שיאמרו והנאומים שינאמו, והרי זה רק כהודעה באופן כללי, שחזקת כשרות יש לו. אבל כשאתה רואה בעיניך מעשים פסולים, ושומע באזניך דיבורים מקולקלים האם על זה הסכמנו ח"ו? עד כאן מדברי הגדולים שליט"א, ודוק היטב היטב בזה.

 

ודרך אגב, אשמח אם תאמר לי מתי יכול כל אדם להכנס לגר"ח קנייבסקי לשיחה של יותר מ-20 שניות? והאם שיחה זו יכולה להיות אישית באם יחפוץ בכך המבקש? [ואינני בא חלילה להלין בכך על הגר"ח קנייבסקי שליט"א שאני מלא התפעלות על עצם העובדה שפעמיים ביום למרות זמנו היקר ולמרות זקנותו מקדיש כשעה לפונים כ"כ רבים וברור לי שלא ניתן לאפשר לכל אחד לשפוך את שיחו כפי שהיה רוצה וחפץ, רק הערתי זאת כדי שתבין שגם אם המזרחי וגם אם אמנון יצחק מביעים דעות כוזבות אין זה אומר שכל טענה נכונה עובדתית תישלל רק בגלל שפעם יצאה מפיו של איש 'מזרחי' או מפיו של הר' אמנון יצחק. (אני בטוח שביום גשום אתה תלבש מעיל גם אם הר' אמנון יצחק ילבש).

 

בברכה, יואל.


 


נכתב ע"י: יואל אלחנן