מאת: פלוני
ט"ז חשון  ה'תשפ"ה  15:58 

שאלה בענין 3 השבועות


בדברי תורה שתיתאה מונקטש סימן קיא כתב שלא יעברו על השבועות בגלל שלא יועיל אלא יזיק, אך משמע מדבריו בהתחלה שם שכתב שלמה לא יעברו על השבועה אם רואים ישראל נהרגים, משמע שאין בזה דין יהרג ואל יעבור וכפירה לדעתו. מה אתה אומר על כך.
גם מה הדין אם הגוים באים להורגנו ח"ו ואין אפשר לברוח או להיכנע אלא רק להילחם האם מותר להלחם איתם ומה הדין אם אף צריך להקים שלטון (זמני עד שתחלוף הסכנה) בשביל זה, כי ראיתי בקונטרס מלחמת היצר שכותב שלהלחם יהיה מותר במצב כזה אך רק הגנה ולא ללכת לשטח האויב (ותמוה מה ההבדל הגדול סוף סוף עושה זאת בשביל הצלה) וכן אוסר שלטון בכל מקרה ועיקר הוכחתו מרבי אברהם גאלנטי שאסר "ללכוד המלוכה" אך שם לכאורה היה רק גזירת גירוש אלא שיכלו למרוד בהם ועל זה השיבו שאסור, אך במצב שכבר באים להרוג ממש לכאורה לא דיבר על מצב כזה, גם מקונטרס על הגאולה לרבי יואל מסאטמר זיע"א משמע שעיקר דבריו למה מלחמת ששת הימים היתה אסורה הוא בגלל שהיה אפשר לתווך השלום ולמנוע המלחמה והאו"ם או ארה"ב וכד' היו מונעים ההריגה, ובגלל שרצונם היה דוקא לצאת מהגלות היה אסור מדין 3 השבועות. בכל מקרה הנני מבטל דעתי בפניו כי הוא ת"ח ואני לא, אך רציתי שתעיר לי על כך אם ידוע לך מה הדין.